مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

یکی مهم ترین عوامل تاثیرگذار در زیبایی انسان پوست صورت می باشد. متاسفانه پوست صورت همیشه به طراوت و شادابی دوران جوانی باقی نمی ماند و در سنین بالا پوست شل شده و چین و چروک هایی در آن ایجاد می شود. علت اصلی این چین و چروک ها حرکت عضلات صورت می باشد. در سنین بالا به دلیل کاهش کلاژن پوست صورت خاصیت کشسانی خود را از دست داده و جای خطوط در صورت عمیق تر می شوند. حفظ شادابی و جوانی پوست از جمله دغدغه های مهم افراد به خصوص خانم ها می باشد. یکی از روش های بسیار کاربردی در جوان سازی پوست تزریق بوتاکس است. ما در این مقاله قصد داریم درباره این روش جوان سازی پوست و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تزریق بوتاکس

همانطور که گفته شد علت اصلی ایجاد چین و چروک ها و عمیق شدن آن ها حرکت عضلات صورت است. تزریق بوتاکس باعث می شود تا حرکت عضلات صورت در ناحیه تزریق مختل شده و از ایجاد این چین و چروک ها تا حد زیادی جلوگیری شود. بوتاکس از ماده به نام بوتولونیوم نوع A تشکیل شده است. این ماده در واقع یک سم فلج کننده عضلات است که تزریق مقدار کم آن در زیر پوست باعث رفع چین و چروک ها و جوان سازی پوست صورت می شود. سم بکار رفته در بوتاکس بسیار ضعیف بوده و نباید بابت آن احساس نگرانی کنید. این ماده با فلج کردن عضلات صورت باعث می شود تا هنگام خنده، اخم و سایر حرکات صورت، پوست حرکت چندانی نداشته باشد و این امر به مرور زمان باعث کاهش چین و چروک ها می شود. تزریق بوتاکس یکی از روش های کم تهاجمی جوان سازی پوست می باشد اما با این وجود باید به مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب به توضیح این مراقبت‌های خواهیم پرداخت.

کاربرد بوتاکس

کاربرد بوتاکس

به طور کلی بوتاکس برای رفع انواع چین و چروک های صورت مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر بخواهیم به صورت دقیق به توضیح کاربرد بوتاکس بپردازیم باید گفت بوتاکس نه تنها در زمینه زیبایی کاربرد دارد بلکه در زمینه درمانی نیز می توانید از آن استفاده کنید. یکی از مهم ترین کاربردهای بوتاکس رفع خطوط اخم و لبخند، خطوط افقی پیشانی، چین و چروک های اطراف چشم و از بین بردن چروک های گردن می باشد. با توجه به اینکه تزریق بوتاکس یک روش موقتی است اما نتایج آن با رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به مدت 3 تا 4 ماه ماندگاری خواهد داشت.

در حوزه درمانی نیز بوتاکس کاربردهای بسیاری دارد که از مهم ترین آن ها می توان به رفع افتادگی پلک، بالا بردن گوشه لب، بالا بردن بینی و رفع تعرق زیاد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:بهترین مارک بوتاکس چیست؟

قبل از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که قبل از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟ توصیه های قبل از بوتاکس به اندازه مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس حائز اهمیت بوده و بسیاری از پزشکان بر این باورند که توجه به این نکات باعث می شود تا تزریق بوتاکس با نتایج بهتری همراه باشد. بنابراین بهتر است پیش از انجام تزریق به موارد زیر توجه کافی را داشته باشید:

  • به مدت یک هفته تا 10 روز پیش از تزریق مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین را متوقف کنید. پیش از قطع مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.
  • به مدت 24 ساعت قبل از انجام بوتاکس نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.
  • اپیلاسیون، وکس و شیو کردن صورت به مدت یک هفته پیش از تزریق بوتاکس ممنوع است.
  • پیش از تزریق در صورت آفتاب سوخته شدن پوست، به درمان آن بپردازید.
  • در زمان احساس درد با تجویز پزشک یک قرص استامینوفون بخورید.
  • در صورت سابقه حساسیت به سم بوتولونیوم و تبخال به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر پزشک دارو تجویز کرد طبق دستور او به مصرف داروها بپردازید.

قبل از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟

علت اهمیت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با رعایت نکات قبل از تزریق بوتاکس می توانند نتیجه دلخواه را از تزریق بدست آورند در صورتی که به همان میزان که نکات قبل از بوتاکس اهمیت دارد مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس نیز باید به درستی رعایت شود. انجام این مراقبت های باعث می شود تا جوان سازی پوست به درستی انجام شده و به نوعی تزریق بوتاکس بیشترین تاثیر را روی پوست شما بگذارد. همچنین انجام این مراقبت ها می تواند باعث افزایش ماندگاری بوتاکس شده و در مواردی اثرات بوتاکس تا 4 ماه باقی بماند. این موضوع باعث کاهش هزینه های شما هنگام تمدید بوتاکس می شود. در صورتی که بیمار به مراقبت هایی که پزشک توصیه می کند توجه نماید، عوارض تزریق بوتاکس تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و فرد کبودی و تورم کمتری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:بهترین سن برای تزریق بوتاکس چه سنی است؟

بعد از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟

با توجه به توضیحاتی که درباره اهمیت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس داده شد ممکن است با این سوال مواجه شوید بعد از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت موارد بسیاری هستند که با رعایت آن ها می توانید تاثیر بسیار زیادی در نتیجه بوتاکس داشته باشید. البته این نکته را فراموش نکنید که مارک بوتاکس نیز می تواند تا حد زیادی در نتیجه تاثیرگذار باشد. در ادامه به توضیح نکات مهم بعد از تزریق بوتاکس خواهیم پرداخت:

  • سعی کنید در چند ساعت اولیه بعد از تزریق به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار نگیرید. در روزهای بعدی نیز بهتر است هنگام خروج از منزل از کرم های ضدآفتاب استفاده نمایید.
  • بعد از تزریق شما می توانید به زندگی روزمره خود برگشته و به کارهای معمولی بپردازید. همچنین رفتن به سرکار بلافاصله پس از تزریق نیز مانعی ندارد.
  • انجام فعالیت ورزشی سبک مانند پیاده روی یا دویدن نرم به مدت 4 ساعت پس از تزریق مشکلی ایجاد نمی کند.
  • سعی کنید پس از تزریق بوتاکس صبور باشید. با اینکه نتایج بوتاکس را می توانید 4 تا 5 روز پس تزریق مشاهده کنید اما نتایج اصلی آن در واقع 14 روز پس از تزریق در صورت شما قابل مشاهده است.
  • برای رفع تورم و کبودی ها می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • 4 ساعت پس از تزریق می توانید بدون وارد کردن فشار روی صورت و به صورت طاق باز بخوابید.

بعد از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟

کارهای ممنوع بعد از تزریق بوتاکس

انجام مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته از آن‌ها باعث بهبودی و بهتر شدن نتایج تزریق بوتاکس است. دسته دیگر کارهایی است که انجام دادن آن‌ها تا چند روز پس از تزریق ممنوع است. این نکات به شرح زیر هستند:

  • به مدت یک روز پس از تزریق از انجام فعالیت ورزشی سنگین که باعث تعریق شود خودداری کنید.
  • لمس محل تزریق به مدت 2 تا 4 ساعت ممنوع است.
  • سعی کنید به مدت 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس خم یا دولا نشوید.
  • انجام هرگونه فعالیتی که باعث افزایش ضربان قلب شود ممنوع است. این کار باعث می شود تا گردش خون افزایش پیدا کرده و کبودی ها در محل تزریق بیشتر شود.
  • تا دو روز پس از تزریق از رفتن به استخر، سونا و… خودداری کنید.
  • از فشار آوردن به ناحیه تزریق به شدت خودداری کنید. این کار باعث جا به جایی ماده زیر پوست شده و مشکلات بسیار را به همراه خواهد داشت.
  • دست کم تا 24 ساعت از مصرف الکل خودداری کنید.