لیزر فرکشنال اربیوم

لیزر فرکشنال اربیوم

پوست انسان در سنین بالا دچار چین و چروک و مشکلاتی می شود که زیبایی را تا حد زیادی کاهش می دهد. علت اصلی این مشکل از بین رفتن کلاژن لایه های زیرین پوست می باشد. موضوع جوان سازی پوست یکی از دغدغه های انسان در طول تاریخ بوده و انسان در این راستا کارهای بسیاری را انجام داده است. از لوازم آرایشی و کرم های ضد چروک گرفته تا انواع جراحی های زیبایی، روش های مختلف جوان سازی پوست می باشند. یکی از روش های جدید برای جوان سازی پوست استفاده از لیزر فرکشنال اربیوم است که امروزه توجه بسیاری از مردم به آن جلب شده است. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره این روش جوان سازی پوست ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

لیزر اربیوم

استفاده از لیزر فرکشنال اربیوم یکی از بهترین روش ها برای زیباسازی و جوان سازی پوست می باشد. همانطور که از نام آن مشخص است در این روش از اشعه لیزر اربیوم یاگ استفاده می شود. زمانی که این اشعه لیزر به پوست تابیده می شود یک لایه نازک از سطح پوست را برمی دارد و همین موضوع باعث جوان سازی پوست می شود. لیزر اربیوم یاگ که از دسته لیزرهای جامد است دارای طول موج 2.940 نانومتر بوده و به صورت پالسی به بخار کردن سطح پوست می پردازد. طول موج این لیزر می تواند به راحتی آب سطح پوست را جذب کند.

نحوه جوان سازی با لیزر اربیوم

همانطور که گفته شد در روش لیزر فرکشنال اربیوم از لیزر اربیوم یاگ استفاده می شود. این لیزر پالس های نوری کمی را با انرژی بالا به سطح پوست می تاباند و این انرژی توسط آب و مواد سطح پوست جذب می شوند. همزمان با جذب آب و مواد سطح پوست انرژی لیزر تبدیل به انرژی گرمایی شده و شروع به از بین بردن لایه نازک پوست می کند. لیزر یک به یک لایه های نازک سطح پوست را با انرژی گرمایی از بین می برد. پس از عمل، پوست جدید به جای لایه های از بین رفته رشد کرده و سطح آسیب دیده پوست به طور کامل از بین می رود. طول موج به کار رفته در این لیزر باعث می شود تا میزان جذب آب این فرآیند را تحت کنترل داشته و به سادگی چین و چروک های پوست را از بین بروند.

نحوه جوان سازی با لیزر اربیوم

کاربرد لیزراربیوم

روش لیزر فرکشنال اربیوم یکی از روش های کم خطر برای زیباسازی و جوان سازی پوست می باشد. با توجه به توضیحات داده شده ممکن است با این سوال مواجه شده باشید که کاربردهای لیزر اربیوم چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت کاربردهای این روش کم تهاجمی جوان سازی پوست به شرح زیر می باشند:

  • از بین بردن جای زخم، جوش، آکنه و بخیه
  • حذف چربی پلک ها
  • از بین بردن زگیل تناسلی و زگیل های داخل دهان
  • کمرنگ کردن کلوئیدها و کاهش حجم آن ها
  • برطرف کردن چین و چروک های سطحی پوست
  • درمان رنگدانه ها
  • درمان رگ های مشخص شده از زیر پوست
  • حذف ضایعه های پوستی و پاک کردن تتو

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره لیزر موهای زائد و روش های آن

درمان با لیزر فرکشنال اربیوم به چه صورت است؟

در روش لیزر فرکشنال اربیوم جوان سازی پوست با از بین رفتن لایه سطحی پوست یا اپیدرم لایه های نرم تر و جوان تر زیرین ظاهر می شوند. در این روش علاوه بر ظاهر شدن لایه های جوان پوست، سلول های تولید کننده کلاژن نیز تحریک شده و این موضوع باعث سفت شدن پوست می شود. در طول جلسه جوان سازی پوست با لیزر اربیوم شما کاملا هوشیار بوده و تنها ناحیه درمان با استفاده از بی حسی های موضعی بی حس می شود.

در روش لیزر فرکشنال اربیوم پزشک ابتدا محل درمان را به صورت دقیق مشخص کرده و سپس محل را کاملا تمیز می کند. پس از علامت گذاری ناحیه درمان با قلم پزشک با استفاده از دستگاه پالس های لیزر را با دقت به سمت پوست پرتاب می کند. اگر ناحیه درمان قسمتی از پوست صورت باشد در طول درمان به دائما با یک محلول نمکی به خنک کردن پوست صورت می پردازند. این کار باعث می شود تا نتیجه درمان بهتر شود. در پایان محل لیزر را به خوبی تمیز کرده و با پمادهای مخصوص می پوشانند.

درمان با لیزر فرکشنال اربیوم به چه صورت است؟

مراقبت های قبل و بعد از لیزر فرکشنال اربیوم

زمانی که شما تصمیم به جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال اربیوم می گیرید باید مراقبت هایی را انجام دهید. این مراقبت ها چه قبل و چه بعد از انجام درمان باعث می شوند تا نتیجه بهتری از این روش دریافت کنید. این مراقبت ها به شرح زیر می باشند:

  • به طور کلی ناحیه درمان به مدت چند روز متورم و قرمز می باشد. بنابراین بهتر است پس از انجام عمل از کمپرس یخ برای کاهش تورم این ناحیه استفاده کنید.
  • استفاده از داروهای ضد التهاب مانند آسپرین با تجویز پزشک می تواند کمک بسیاری در کاهش تورم و قرمزی داشته باشد.
  • اگر از روش لیزر فرکشنال اربیوم برای سطح بزرگی از پوست استفاده کردید عوارضی مانند تاول های کوچک، ترشحات زرد رنگ از پوست و احساس سوزش طبیعی است و برای کاهش این عوارض می توانید محل درمان را چند بار در روز با آب سرد شستشو دهید. در صورت پانسمان بودن ناحیه درمان آن مرتب عوض کنید و از کندن زخم به شدت خودداری کنید.
  • برای مدتی پس از درمان به هیچ عنوان از اسپری، عطر و… استفاده نکنید. زیرا لایه ظاهر شده از پوست بسیار نازک و حساس می باشد.
  • پس از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و در صورت اجبار از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.
  • سعی کنید چند هفته پیش از لیزر فرکشنال اربیوم برای کاهش میزان تحریک سلول های رنگدانه ای پوست از بی رنگ کننده های پوست مانند هیدروکینون استفاده کنید.
  • اگر دارای تبخال هستید و از داروهای ضد ویروس استفاده می کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • برای آبرسانی موثر بهتر است محل درمان را 24 تا 48 ساعت پس از لیزر با سرم و کرم های مخصوص به صورت مکرر شستشو دهید.

بیشتر بخوانید:لیزر قارچ ناخن

عوارض لیزر فرکشنال اربیوم

هر روش درمانی و زیباسازی دارای عوارض مخصوص خود است و اگر روشی ادعای بدون عوارض بودن را دارد باید به آن شک کنید. پس از جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال اربیوم ناحیه درمان به مدت یک هفته پانسمان می شود. پس از باز کردن پانسمان به احتمال زیاد با قرمزی و تورم آن مواجه خواهید شد که بسیار طبیعی بوده و به سرعت از بین می روند. برای بهبودی سریع تر آن می توانید از آرایش و ضدآفتاب نیز استفاده کنید. به طور کلی عوارض این روش پس از یک الی دو هفته از بین رفته و به هیچ عنوان دائمی نیستند.

عوارض لیزر فرکشنال اربیوم
عوارض لیزر فرکشنال اربیوم

با توجه به این که عوارض لیزر فرکشنال اربیوم دائمی نیستند اما اگر این روش درمانی را در کلینیک های معتبر و تحت نظر پزشک های ماهر انجام ندهید ممکن است آسیب های جدی به پوست شما وارد شود که در این صورت ممکن است عوارض آن تا همیشه روی پوست شما باقی بماند. همچنین در صورتی که پس از درمان با عوارض مانند احساس سوزش، خارش پوست، سفتی و تغییر غلظت رنگدانه های پوستی مواجه شدید باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

شما می توانید با استفاده از دانش و مراقبت هایی که برای قبل و بعد از لیزر فرکشنال اربیوم توصیه شد عوارض این روش را تا حد زیادی کاهش دهید.