درمان ریزش مو

درمان ریزش مو

مشکل ریزش مو شاید بزرگترین مشکل در زندگی مردان و حتی خانم ها باشد که بسیاری از آن ها در طول زندگی با آن درگیر هستند. بسیاری از ریزش موها علت ژنتیکی داشته که بیشتر مردان دچار آن می شوند اما برخی از ریزش موها دلایل دیگر مانند استرس، مصرف داروهای خاص، تغذیه و خواب نامناسب دارند که با اصلاح این موارد می توانید آن ها را درمان کنید. از زمان گذشته تا به امروز درمان های مختلفی برای ریزش مو ایجاد شده است. این درمان ها که برخی از آن ها خانگی بوده و برخی دیگر در کلینیک های زیبایی انجام می شوند هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح درمان ریزش مو بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

درمان و علائم ریزش مو

به طور معمول تمام انسان ها در طول شبانه روز 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهند و این تار موها با موهای جدیدی جایگزین می شوند. این چرخه باعث می شود تا تراکم مو همیشه ثابت باشد. در صورتی که تعادل این چرخه با مشکل مواجه شود موهای شما شروع به ریزش می کند. به طور کلی موی تمام انسان ها می ریزد اما اگر رشد مو و ریزش مو تعادل نداشته باشد مو دچار مشکل ریزش شده و باید به فکر درمان آن باشیم. در بسیاری از مواقع تا حجم زیادی از موهای ما کم نشود متوجه ریزش مو نخواهیم شد و در موضوع درمان ریزش مو زمان جلوگیری از ریزش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین باید با علائم ریزش مو آشنایی پیدا کنید:

  • موها هنگام کشیده شدن کنده می شوند.
  • حجم زیادی از مو در موگیر چاه بست پس از حمام کردن مشاهده می شود.
  • در هنگام شانه زدن و یا بستن مو حجم زیادی مو از سر جا می شود.
  • صبح روی بالشت شاهد تعداد زیادی موی ریخته شده خواهیم بود.

درمان و علائم ریزش مو

اهمیت درمان ریزش مو

ریزش مو شاید مهم ترین مشکل در زندگی افراد باشد که تنها شامل مردان نمی شود. بلکه بسیاری از خانم ها و حتی کودکان نیز با این مشکل مواجه می شوند. جلوگیری و درمان ریزش مو از دو جنبه اهمیت بسیار زیادی دارد:

  1. زیبایی: هیچکس نمی تواند اهمیت موی سر در زیبایی را رد کند. موی سر در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان تاج جوانی شناخته شده و ریزش آن باعث کاهش زیبایی می شود. بنابراین جلوگیری از این ریزش می تواند در زیبایی نقش بسیار زیادی داشته باشد.
  2. روحی و روانی: کاهش موی سر علاوه بر کاهش زیبایی می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش اعتماد به نفس شخص داشته باشد. در بسیاری از مواقع افراد به علت وضعیت ظاهری خود وارد بسیاری از محیط ها نشده و این موضوع می تواند روی روح و روان آن ها تاثیر منفی زیادی داشته باشد. برای مثال یک کودک دبستانی که دچار ریزش مو شده باشد امکان مدرسه نرفتن او تا زمان حل مشکل بسیار زیاد است.

البته باید در نظر داشت که برخی از بازیگران هالیوودی با داشتن سر طاس طرفدارهای زیادی دارند اما موضوع ریزش مو معمولا باعث نارضایتی افراد از وضعیت ظاهریشان می شود.

درمان ریزش مو با تغذیه

بدون شک وضعیت تغذیه تاثیر بسیار زیادی در ریزش موهای سر انسان دارد. کسانی که تغذیه مناسبی دارند معمولا دارای موهای پرپشت، قوی و لطیفی هستند، در صورتی که افرادی که تغذیه مناسبی ندارند معمولا دچار ریزش مو می شوند. یکی از روش ها درمان ریزش مو تغذیه مناسب است که در ادامه به توضیح بیشتر درباره آن خواهیم پرداخت:

درمان ریزش مو با تغذیه

رژیم غذایی مناسب

 یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد رژیم غذایی مناسب است. اگر قصد دارید رژیم لاغری بگیرید سعی کنید حتما از مکمل های لازم مانند ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. همچنین در رژیم های لاغری میزان مصرف کالری بسیار مهم است. توجه داشته باشید که کاهش ناگهانی و افراطی مصرف کالری می تواند باعث ریزش مو شود. در صورت کاهش ناگهانی کالری ممکن است به جلوگیری و درمان ریزش مو نیاز پیدا کنید. اگر قصد دارید گیاه خوار شوید حتما با پزشکان متخصص مشورت کنید تا مکمل های لازم برای جلوگیری از ریزش مو را مصرف کنید.

مصرف مواد مغذی مو

همانطور که می دانید تارهای مو از جنس پروتئین هستند و پروتئین از مهم ترین مواد برای جلوگیری از ریزش مو می باشد. بیشتر دریافت پروتئین بدن ما از گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و تخم مرغ می باشد. بنابرین سعی کنید به مصرف این مواد غذایی توجه داشته باشید. کلسیم و منیزیم از دیگر موادی که مصرف آن ها باعث درمان ریزش مو می شود. برای افزایش این مواد در بدن سعی کنید لبنیات را در برنامه روزانه خود داشته باشید. کاهش آهن بدن و کم خونی می تواند ریزش مو را افزایش دهید. سعی کنید از مکمل های آهن و مواد غذایی دارای آهن استفاده کنید. مصرف ویتامین هایی مانند B6 و بیوتن تاثیر بسیار زیادی در کاهش ریزش مو دارند. برای کاهش ریزش مو سعی کنید امگا 3 و امگا 6 مصرف کنید. مقدار زیادی از این مواد در روغن سویا، روغن ماهی و روغن آفتابگردان می باشد.

درمان ریزش مو با دارو

در گذشته برای جلوگیری از ریزش مو دارویی وجود نداشت اما امروزه پیشرفت علم پزشکی باعث شده تا دو داروی مهم برای درمان ریزش مو ایجاد شود. این داروها به شرح زیر می باشند:

  • مهم ترین داروی جلوگیری از ریزش مو داروی ماینوکسیدیل می باشد. این دارو که به صورت محلول است برای درمان ریزش موهای سکه ای و موضعی بسیار مناسب است. مصرف این دارو برای آقایان و خانم ها مجاز است اما دوز مصرف آن برای خانم ها متفاوت است. این دارو می تواند کمک بسیاری در قطع ریزش و رشد مجدد موها داشته باشد.
  • یکی دیگر از داروهایی که برای درمان ریزش مو تجویز می شود داروی فیناستراید است. این داروی بی نظیر که فقط برای آقایان تجویز می شود به صورت قرص بوده و روزانه مصرف می شود. مصرف قرص فیناستراید به مدت 3 تا 6 ماه تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو داشته و در مواردی حتی باعث رشد مجدد موها می شود.

درمان ریزش مو با دارو

کاشت مو بهترین راه درمان ریزش مو

اگر به دنبال یک راه دائمی برای درمان ریزش مو هستید می توانید از کاشت مو استفاده کنید. کاشت مو یک روش بی نظیر برای قطع ریزش مو و بازگشت موهای ریخته شده می باشد. در این روش درمانی فولیکول ها که کوچک ترین ارگان مو هستند از پشت سر برداشته و در قسمت هایی که دچار طاسی و کم پشتی شده اند کاشته می شود. این روش در گذشته به صورت جراحی انجام شده و نقاهت آن طولانی بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی کاشت مو تقریبا بدون درد و خونریزی انجام شده و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه تر شده است.

توصیه های مهم برای درمان ریزش مو

برای درمان ریزش مو بهتر است به توصیه های زیر عمل کنید:

  • سعی کنید از شامپوی مناسب موهای خود استفاده کنید.
  • رعایت بهداشت شخصی تاثیر بسیاری در کاهش ریزش مو دارد.
  • برای افزایش خون رسانی به سر سعی کنید روزانه موهای خود را چند بار شانه کنید.
  • با موهای خود با لطافت برخورد کرده و از کشیدن و سفت بستن آن ها خودداری کنید.
  • از وارد کردن آسیب های حرارتی مانند سشوار، اتو مو، ابزار حرارتی فر کردن مو… دوری کنید.
  • از لوازم آرایشی با کیفیت برای حالت دادن به موهای خود استفاده کنید.