ترک های پوستی

 

ترک های پوستی

یکی از مشکلاتی که هر انسانی ممکن است در طول زندگی با آن مواجه شود مشکلات پوستی می باشد. یکی از رایج ترین مشکلات پوستی مشکل ایجاد ترک روی پوست است که معمولا در قسمت شکم، پهلو، ران، سینه، بازو و باسن مشاهده می شود. ترک های پوستی در واقع خطوط موازی و راه راهی هستند که به علت تغییرات ناگهانی پوست ایجاد می شوند. این ترک ها معمولا پس از دوران بارداری، بلوغ، افزایش و یا کاهش زیاد وزن روی پوست بدن ایجاد می شوند. این اتفاق معمولا در مواقعی قابل مشاهده است که بدن قابلیت بازگشت به حالت اولیه خود را ندارد. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره این ترک ها و نحوه درمان آن ها ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نشانه های ترک های پوستی

طبق تحقیقات تقریبا 50 درصد خانم ها پس از دوران بارداری دچار مشکلات پوستی از جمله ترک روی پوست بدن می شوند. ترک های پوستی گرچه خطرناک نیستند اما تاثیر بسیار زیادی روی ظاهر افراد گذاشته و ممکن است باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در فرد شود. این مشکل پوستی روی زیبایی تاثیرگذار بوده و افراد نسبت به آن ها احساس نگرانی می کنند. هنگام ایجاد این مشکل پوستی علائم و نشانه هایی روی پوست دیده می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

 پیش از آن که این ترک ها روی پوست ایجاد شود پوست شروع به نازک شدن کرده و احتمال دارد احساس تحریک و خارش کنید. سپس نشانه هایی رگه مانند روی پوست ایجاد می شود. این رگه های براق نسبت به رنگ پوست معمولا به رنگ های قرمز، بنفش، صورتی و رنگ های مایل به قهوه ای می باشند. در آخر رگه ها محو شده و به مرور زمان به رنگ نقره ای تغییر پیدا می کنند. ترک های پوستی به مرور زمان کمرنگ شده اما این امر معمولا سال ها طول می کشد.

علت ایجاد ترک های پوستی

پس از توضیحات داده شده ممکن است از خود بپرسید که ترک های پوستی به چه دلیلی به وجود می آیند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت به طور کلی هر تغییر ناگهانی در پوست که باعث کش آمدن آن شود ممکن است باعث ایجاد این ترک ها شود. دلایل ایجاد این مشکل پوستی به شرح زیر است:

  • بارداری یکی از دلایل مهم در ایجاد این ترک ها روی پوست می باشد.
  • افراد در سنین نوجوانی و بلوغ شروع به رشد سریع داشته ممکن است ترک هایی روی پوست آن ها ایجاد شود.
  • افزایش وزن در زمان کم باعث این مشکل می شود.
  • سندرم مارفان باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی در بافت پوست شده و سندرم کوشینگ باعث تولید بیش از حد هورمون در بدن می شود. در نهایت این سندرم ها باعث افزایش وزن سریع و ایجاد ترک در پوست خواهند شد.
  • استفاده از لوسین ها و کرم ها باعث می شود تا کلاژن پوست کاهش پیدا کرده و در نهایت شاهد ترک های پوستی باشیم.

بررسی ترک های

پوست انسان از سه لایه اپیدرم، درم، هایپودرم تشکیل شده است. ترک های پوستی در لایه درم اتفاق می افتد که به آن لایه میانی گفته می شود. کشیده شدن بیش از حد لایه درم باعث می شود تا پوست از لایه میانی دچار آسیب شده و ترک ها روی آن نمایان شود. در حالت طبیعی بدن به صورت آهسته رشد کرده و  الیاف اتصال دهنده درم به آرامی رشد می کند. اما رشد سریع باعث می شود تا درم دچار پارگی شده و این پارگی روی پوست به صورت ترک نمایان شود. این ترک ها به راحتی با معاینه و بررسی سابقه پزشکی فرد قابل تشخیص می باشد.

پیشگیری از ایجاد ترک های پوستی

یکی از نکاتی که همه شما می دانید این است که مسلما پیشگیری بهتر از درمان است. شما می توانید برای عدم ایجاد ترک های پوستی به پیشگیری و مراقبت هایی بپردازید. هرچند که نمی توان از ایجاد این ترک ها جلوگیری کرد اما می توان برای کاهش آن تلاش کرد. برای مثال شما می توانید با مصرف غذاهای کم کالری و سالم همیشه یک وزن استاندارد داشته باشید. همچنین با رژیم های مناسب و مصرف مواد معدنی و ویتامین ها به حد لازم از پوست خود محافظت کنید. بهترین روش افزایش وزن در دوران بارداری به صورت آهسته و تدریجی است و همین امر باعث کاهش ترک روی پوست خواهد شد. در آخر مصرف روزانه 8 لیوان آب باعث طراوت پوست شما می شود.  

روش های درمان ترک های پوستی

 مهم ترین علت ایجاد ترک های پوستی سریع تر منقبض یا منبسط شدن لایه سطحی پوست نسبت به دیگر لایه های آن است که باعث شکستن کلاژن و الاستین بافت های همبند می شود. این ترک ها معمولا در قسمت های نازک و آسیب دیده پوست ایجاد شده و روش های درمان آن به شرح زیر می باشد:

  1. ماساژ دادن: ماساژ دادن یکی از بهترین روش ها برای درمان ترک های پوستی است. این کار باعث جریان افتادن خون در مناطق آسیب دیده پوست و سرعت بخشیدن به بهبودی آن می شود.
  2. آبرسانی: هنگامی که سلول های بدن کم آب می شوند بافت ها نیز کوچک شده و این موضوع باعث افزایش علائم ترک روی پوست می شود. برای این کار باید بهتر است از لوسیون ها و روغن های مناسب بلافاصله پس از حمام استفاده کنید.
  3. لایه برداری: استفاده از روغن ها و کرم های لایه بردار باعث می شود تا لایه های آسیب دیده پوست از بین برود و در نهایت ترک های پوستی بهبود یابد.
  4. استفاده از داروهای طبیعی: استفاده از داروهایی مانند روغن بادام، روغن کرچک، ویتامین E و … می تواند در پیشگیری از ترک های پوستی کمک بسیاری کند.
  • داروهای پزشکی: در صورتی که مواد طبیعی در پیشگیری موثر نبود برای درمان ترک های پوستی باید از ژل ها و کرم های تجویز شده استفاده کنید.
  • لیزر درمانی: این روش تنها روشی است که به کاهش چشمگیر ترک های پوستی می پردازد. در این روش پرتوهای نور برای شکسته شدن بافت های اسکار و تحریک قسمت های آسیب دیده پوست استفاده می شوند. لیزر با افزایش گردش خون باعث بهبود ترک ها و با تقویت سلول های سازند کلاژن باعث ترمیم پوست می شود.

هر تغییر ناگهانی در وزن افراد ممکن است باعث ایجاد ترک های پوستی شود. به نظر شما کدام یک از روش های نام برده می تواند به بهبود این ترک ها کمک کند؟ آیا شما روش دیگری برای پیشگیری یا درمان این ترک ها سراغ دارید؟ لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشترک بگذارید.