جوانسازی

تزریق زیبایی

دپارتمان کاشت

هایفوتراپی

لیزر مو زائد

مراقبت جوانسازی

مراقبت تزریق

مراقبت کاشت

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

پوست صورت اولین نقطه از بدن است که می‌توان علائم پیری را در آن مشاهده کرد. در سنین میانسالی پوست شروع به پیر شدن کرده و چین و چروک‌هایی روی آن ایجاد می‌شود. این چین و چروک‌ها جلوه نا زیبایی به چهره داده و باعث کاهش شادابی و طراوت آن می‌شود. چین و چروک‌های صورت ناشی از کاهش کلاژن پوست و خطوط وی صورت در سنین بالا می‌باشد. پزشکان متخصص پوست طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌اند، متوجه شدند که پیشگیری از پیری پوست بهتر از درمان آن می‌باشد. بنابراین با ایجاد روش تزریق بوتاکس از ایجاد خطوط روی صورت جلوگیری کردند. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره این روش و مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ترکیبات بوتاکس و کاربرد آن

برای آن که بتوانید به رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس بپردازید باید بدانید بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟ بوتاکس در واقع یک ماده ترکیبی است که از سم بوتولونیوم ساخته شده است. سم بوتولونیوم از سم‌های بسیار خطرناک در طبیعت است که باعث فلج شدن عضلات می‌شود. در ترکیبات بوتاکس پزشکان مقدار کمی از سم ضعیف شده بوتولونیوم استفاده می‌شود. پزشکان پوست پس از تحقیقات متوجه شدند عامل اصلی ایجاد خطوط روی صورت حرکت عضلات می‌باشد. بنابراین سعی کردند با ابداع روشی باعث عدم حرکت عضلات صورت و کاهش خطوط روی آن شوند. در روش تزریق بوتاکس پزشکان با فلج کردن محل تزریق باعث جلوگیری از حرکت عضلات و ایجاد چین و چروک‌ها می‌شوند. البته باید در نظر داشته باشید که این روش موقتی بوده و اثرات بوتاکس پس از 6 ماه از بین می‌رود. از بوتاکس می‌توان برای رفع مشکلات زیر استفاده کرد:

  • چین و چروک‌های صورت
  • خطوط اخم، لبخند و خطوط روی صورت
  • بالا بردن ابروها
  • افتادگی پلک
  • تعریق زیاد
  • میگرن مزمن
  • تنبلی چشم
  • مثانه بیش از حد فعال
  • اسپاسم گردن
ترکیبات بوتاکس و کاربرد آن
مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس؛ زندگی روزمره

یکی از ویژگی‌های مثبت تزریق بوتاکس کم تهاجمی بودن آن می‌باشد. این روش کم تهاجمی نیاز به دوران نقاهت و یا بستری شدن نداشته و شما می‌توانید به راحتی به زندگی روزمره خود بازگردید. شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق بوتاکس به کار کردن، دانشگاه رفتن و فعالیت‌های عادی خود ادامه دهید. البته اگر ورزش می‌کنید بهتر است به مدت 24 ساعت صبر کرده و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. اولین و یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس عدم انجام فعالیت‌های سنگین است. در صورتی که ورزش یکی از فعالیت‌های روزمره شما است، بهتر است از انجام این کار برای مدت 24 ساعت خودداری کنید. انجام فعالیت‌های بدنی سنگین باعث افزایش گردش خون شده و این موضوع می‌تواند سم بوتاکس را به نواحی مختلف بدن منتقل کند. انجام ورزش علاوه بر این مشکل، ممکن است احتمال بروز کبودی را افزایش دهد. البته شما می‌توانید با انجام تمرینات اخم کردن، خنده، بالا بردن ابروها باعث بروز زودتر اثرات بوتاکس شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای تزریق بوتاکس چه سنی است؟

آرایش نکردن از مهمترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

بیشتر متقضایانی که به تزریق بوتاکس می‌پردازند خانم‌ها هستند. از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس که باید به آن توجه داشته باشید آرایش نکردن است. خانم‌ها سعی کنید به مدت 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس از آرایش کردن صورت خود بپرهیزید. همانطور که می دانید لوازم آرایشی به پوست مالیده شده و این ماساژ پوست باعث حرکت ماده بوتاکس در صورت می‌شود. زمانی که بوتاکس زیر پوست پراکنده شود، احتمال بروز عوارض و خطرات بالا می‌رود. سعی کنید 4 ساعت اول پس از تزریق در یک نقطه نشسته و سر خود را نسبت به گردن کاملاً عمود نگه دارید. خم شدن و یا دراز کشیدن باعث پخش شدن ماده بوتاکس در صورت شده و کبودی‌ها را افزایش می‌دهد.

داروها و مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مراقبت های دارویی می باشد. بعد از تزریق بوتاکس حتما درباره مصرف داروهای خود با پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از داروها ممکن است با بوتاکس تداخل داشته و باعث بروز مشکل در شما شود. برای مثال مصرف داروهای ضدالتهابی و رقیق کننده خون مانند آنتی بیوتیک ها و آسپیرین می تواند باعث افزایش کبودی ها در صورت شما شود. قبل از مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، از عدم حساسیت به آن ها اطمینان حاصل کنید. توجه به تداخل دارویی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. در بسیاری از موارد این تداخل ها می تواند باعث افزایش عوارض و بروز مشکلات جدی در بیمار شود.

داروها و مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس
مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

عدم استفاده از درمان‌های پوستی

برخی از مردم به علت بی خطر بودن روش تزریق بوتاکس بر این باورند که می‌توانند از آن در کنار درمان‌های دیگر پوستی استفاده کنند، اما این باور کاملاً اشتباه است. همانطور که می دانید بوتاکس به زیر پوست تزریق می‌شود و برای آن که بتواند عضلات صورت را تحت تأثیر قرار دهد نیاز به زمان دارد. از زمان تزریق تا استقرار بوتاکس در عضلات 24 ساعت طول می‌کشد. بنابراین در طول این 24 ساعت انجام سایر درمان‌های پوستی ممنوع می‌باشد. عدم استفاده از سایر درمان‌های پوستی در 24 ساعت اول بعد از تزریق از مهمترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس محسوب می‌شود. درمان‌هایی که پس از تزریق بوتاکس ممنوع هستند شامل ماساژ صورت، استفاده از اسکراب های لایه بردار و استفاده از فیلرها می‌باشند. استفاده از این درمان‌های پوستی اثرات بوتاکس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک بوتاکس چیست؟

دوری از آفتاب از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

اگر بخواهیم یکی از حساس‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس را معرفی کنیم، باید به دوری از نور مستقیم خورشید اشاره کنیم. بعد از تزریق بوتاکس حداقل به مدت 4 ساعت از نور مستقیم خورشید دوری کنید. گرمای حاصل از نور خورشید می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن شما شده و در نتیجه کبودی‌های صورت بیشتر شود. اگر قصد دارید امنیت بیشتری داشته باشید می‌توانید به مدت 24 یا 48 ساعت از نور آفتاب دوری کنید. به طور کلی گرما و نور آفتاب برای افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده‌اند مضر بوده و باعث افزایش عوارض در آن‌ها می‌شود. بعد از تزریق بوتاکس سعی کنید برای مدتی از برنزه کردن، زیر آب گرم قرار گرفتن، سولار، جکوزی، انجام لیزر در ناحیه تزریق خودداری کنید. در صورتی که قصد تاتو کردن ابرو و یا خط چشم را دارید بهتر است 2 تا 4 هفته صبر کنید.

دوری از آفتاب از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس
مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

سایر مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

با توجه به توضیحات داده شده سایر مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس که باید به رعایت آن‌ها بپردازید به شرح زیر می‌باشند:

  • به مدت 24 ساعت قبل و بعد از تزریق بوتاکس از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف مشروبات الکلی احتمال بروز کبودی‌ها را افزایش می‌دهد.
  • برای جلوگیری از حرکت بوتاکس زیر پوست و پخش شدن آن، از لمس کردن صورت خود به مدت 4 ساعت خودداری کنید. بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند به مدت سه روز از ماساژ دادن حرکت شدید صورت بپرهیزید.
  • به طور کلی لمس محل بوتاکس ممنوع است. در صورتی که بوتاکس را برای موارد درمانی استفاده کرده‌اید، از لمس کردن محل تزریق خودداری کنید.
  • به مدت 4 ساعت پس از تزریق از دراز کشیدن و یا خوابیدن خودداری کنید. تمام تلاش خود را بکنید که هنگام خواب روی محل تزریق نخوابید. فشار بیش از حد فیزیکی روی محل تزریق باعث کاهش اثرگذاری بوتاکس می‌شود.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر نمایید.