جراحی پلک و ابرو

جراحی پلک و ابرو چگونه انجام می شوند؟

از مهم ترین اعضای صورت که در زیبایی انسان تاثیرگذار هستند پلک و ابرو می باشند. زیباترین چشم ها با پلک ها و ابروهای افتاده به چشم نمی آید. بنابراین اگر قصد دارید چهره ای زیبا و جوان داشته باشید باید از افتادگی پلک ها و همچنین ابروهای خود جلوگیری کنید. می دانید که پوست در سنین پیری دچار چین و چروک هایی می شود. اما علت این چین و چروک ها چیست؟ در واقع مهم ترین علت این مشکل کاهش کلاژن پوست و شل شدن آن می باشد. امروزه روش های مختلفی برای رفع مشکلات صورت ایجاد شده است که یکی از بهترین آن ها جراحی پلک و ابرو می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح این جراحی ها بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

جراحی پلک چیست؟

می دانید که جراحی پلک و ابرو دو جراحی متفاوت هستند و اما هر دوی آن ها برای زیباسازی و جوانسازی صورت انجام می شوند. جراحی پلک در واقع یک جراحی برای بهبود ظاهری پلک ها است که برای پلک پایین و بالا انجام می شود. در این جراحی که به آن بلفاروپلاستی نیز گفته می شود، جراح با برداشتن پوست و چربی اضافی پلک ها به رفع افتادگی آن ها پرداخته و باعث جوانسازی صورت می شود. بلفاروپلاستی را معمولا با دو هدف زیر انجام می دهند:

  1. زیبایی: هدف از این جراحی تنها زیبایی بوده و هیچ ضرورتی برای انجام عمل از لحاظ پزشکی وجود ندارد. بیمار در این جراحی تنها به جوانسازی صورت خود فکر می کند.
  2. درمان: هدف از این جراحی بر خلاف زیبایی، تنها درمان فرد بیمار است. در بسیاری از مواقع افتادگی پلک علاوه بر زیبایی، بینایی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این جراحی ضرورت پزشکی داشته و توسط پزشک تجویز می شود.

همانطور که گفته شد جراحی پلک و ابرو می تواند تاثیر بسیاری در زیبایی افراد داشته باشد. از کاربردهای بلفاروپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شلی پوست و افتادگی آن را برطرف می کند.
  • درمان مشکل افتادگی پلک که در بینایی موثر است.
  • تورم پلک های پایین و بالا را از بین می برد.
  • افتادگی پلک پایین که در زیبایی موثر است را برطرف می کند.
  • پوست اضافی پلک ها را برداشته و باعث رفع چین و چروک های ظریف پلک ها می شود.

جراحی پلک چیست؟

نحوه انجام جراحی پلک

با توجه به توضیحات داده شده درباره جراحی پلک و ابرو ممکن است با این سوال مواجه شوید که بلفاروپلاستی به چه صورت انجام می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در اولین مرحله این جراحی جراح پس از آماده سازی بیمار و مشخص کردن نقاط برداشت چربی و پوست اضافی، پزشک به ایجاد برش هایی همسو با خط های پلک می پردازد. بلفاروپلاستی با بی حسی موضعی انجام می شود و شما نباید نگران در ناشی از جراحی باشید. پس از ایجاد برش ها پوست، چربی اضافی توسط جراح برداشته می شود. میزان برداشت پوست و چربی کاملا بستگی به نظر پزشک دارد. پس از اتمام برداشت، جراح محل زخم ها را بخیه های ریز می پوشاند.

بیشتر بخوانید:جراحی پلک پایین | معرفی دلایل و روش درمان

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

هر یک از روش ها جوانسازی صورت مانند جراحی پلک و ابرو دارای مراقبت های خاص خود می باشد. پس از آن که از اتاق عمل بیرون آمدید باید به انجام مراقبت هایی بپردازید. این مراقبت ها به شرح زیر هستند:

  • در روزهای اول و دوم پس از جراحی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از جراحی روی زخم ها باید با آنتی بیوتیک موضعی پوشانده شود.
  • اگر قصد دارید بهبودی سریع تر شود بهتر است بعد از 48 ساعت از کمپرس گرم استفاده نمایید.

جراحی ابرو چیست؟

افتادگی ابرو یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در سنین بالا است که در برخی از افراد به صورت ژنتیکی و در برخی هم به دلیل پیری پوست ایجاد می شود. البته باید در نظر داشته باشید که در کل دلیل ایجاد این مشکل کاهش کلاژن پوست می باشد. امروزه روش های مختلفی برای رفع افتادگی ابرو ایجاد شده است که یکی از بهترین آن ها لیفت ابرو می باشد.

جراحی ابرو چیست؟

جراحی پلک و ابرو معمولا با هم انجام می شود و در آن پزشکان علاوه بر رفع افتادگی پلک ها، ابروها را بالا کشیده و لیفت می کنند. این دو جراحی می تواند روی هم تاثیر گذاشته و انجام هر یک از آن ها باعث زیبایی دیگری می شود. جراحی ابرو به دو روش انجام می شود:

  1. جراحی ابرو به روش باز: در این روش جراحی پزشک با ایجاد یک برش ظریف در نقطه خط رویش سر بیمار و یا چین و چروک های بالای پلک به برداشت پوست اضافی می پردازد. جراح با توجه به استانداردهای زیبایی به برداشت پوست اضافی می پردازد. جراح در این جراحی پوست پیشانی را کشیده و اضافی پوست را برمی دارد.
  2. جراحی ابرو به روش آندوسکوپی: یکی از مدرن ترین روش های جراحی ابرو است که با ابزاری به نام آندوسکوپ انجام می شود. در این روش پزشک ابتدا برش های ظریفی را در ناحیه پیشانی ایجاد کرده و سپس با استفاده از دستگاه آندوسکوپ به برداشت پوست اضافی و لیفت ابرو می پردازد.

بیشتر بخوانید:جراحی پلک افتاده چگونه انجام می شود؟

قبل از جراحی ابرو چه مراقبت هایی لازم است؟

یکی از بهترین روش های جوانسازی پوست رفع افتادگی پلک و ابرو با استفاده از جراحی پلک و ابرو می باشد. پیش از آن که به جراحی ابرو بپردازید باید مراقبت هایی را رعایت کنید. این مراقبت ها به شرح زیر هستند:

  • چند هفته قبل از جراحی مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی را قطع کنید. این موارد روند بهبودی را کند می کنند.
  • مصرف داروهایی مانند آسپیرین باید طبق تجویز پزشک مدتی قبل از عمل قطع شود. زیرا این موارد می تواند باعث افزایش احتمال خونریزی در جراحی شود.
  • پزشکان قبل از انجام جراحی سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل عمل انجام نمی شود.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید پزشک خود را مطلع کنید.
  • پزشک خود را از جراحی هایی که انجام دادید مطلع کنید و همچنین درباره حساسیت های دارویی خود با او مشورت کنید.
  • قبل از عمل وضعیت پلک و ابروی شما به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و حتی ممکن است پزشک از صورت شما عکس بگیرد.

انجام جراحی پلک و ابرو می تواند تاثیر بسیاری در رفع خستگی و بی حالی صورت شما داشته باشد.

قبل از جراحی ابرو چه مراقبت هایی لازم است؟

اقدامات بعد از جراحی ابرو

اقدامات مربوط به جراحی پلک و ابرو شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. پس از انجام جراحی ابرو باید به مراقبت های زیر بپردازید:

  • بهبودی جراحی ابرو با توجه به روش انجام آن متفاوت است اما در هر صورت بخیه ها یک هفته بعد از جراحی برداشته می شوند.
  • پیچ های ثابت کننده که در زیر خط مو قرار دارند و برای ثابت نگه داشتن حالت ابرو استفاده می شوند، دو هفته پس از جراحی توسط پزشک برداشته می شوند.
  • احتمال تورم و کبودی بعد از جراحی ابرو بسیار زیاد است. بنابراین در صورت بروز این مشکل احساس نگرانی نداشته باشید. این تورم و کبودی دو هفته بعد از عمل از بین می رود.
  • تا دو روز پس از جراحی از پایین انداختن سر به شدت خودداری کنید.
  • می توانید برای کاهش تورم و کبودی ها از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • افراد معمولا 10 روز بعد از جراحی می توانند به محل کار خود برگشته و مشغول به کار شوند.
  • تا 48 ساعت هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن خود قرار دهید.