جراحی ترک های پوستی

جراحی ترک‌های پوستی

پوست از مهم‌ترین ارگان‌های بدن انسان می‌باشد که دارای وسعت بسیاری است. با اینکه توانایی انبساط و انقباض این ارگان بسیار بالا است اما همچنان کشش‌های ناگهانی مشکلاتی را برای آن ایجاد می‌کند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن درگیر هستند مشکل ترک‌های پوستی می‌باشد. ترک‌های پوستی از ناخوشایندترین مشکلات پوستی در بدن انسان به شمار می‌روند که زیبایی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهند. این ترک‌ها ممکن است به دلایل مختلف در بدن ایجاد شده و ظاهر ناخوشایندی را ایجاد کنند. با اینکه در زمان گذشته روش خاصی برای رفع این مشکل وجود نداشت، اما امروزه پزشکان توانسته‌اند روش‌های متنوعی را برای این کار ایجاد کنند. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره جراحی ترک‌های پوستی ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

همه چیز درباره ترک‌های پوستی

پیش از آن که به توضیح روش جراحی ترک‌های پوستی بپردازیم باید بدانید ترک‌های پوستی چیست و چگونه در بدن ایجاد می‌شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت این ترک‌ها در واقع حاصل اتساع سریع پوست هستند. ترک‌های پوستی از شایع‌ترین مشکل در زنان و مردان بوده که ممکن است در سنین مختلفی ایجاد شوند. در طول این مشکل نوارها و خطوطی روی پوست بدن به علت کشیدگی ایجاد می‌شود. در واقع علت علمی بروز ترک‌های پوستی کشیدگی زیاد لایه میانی پوست و پارگی فیبرهای کلاژن می‌باشد. پس از آن که فیبرهای کلاژن دچار پارگی شوند، رگ‌های خونی پنهان در زیر پوست از میان شکاف‌ها به صورت راه راه قرمز و یا بنفش دیده می‌شوند. این خطوط راه راه به مرور زمان و پس از التیام رگ‌های خونی، کم کم به رنگ نقره‌ای و سفید متمایل شده و ظاهر ناخوشایندی را برای پوست بدن ایجاد می‌کنند.

نکته قابل توجه درباره ترک‌های پوستی این است که به هیچ عنوان با درد همراه نیست، اما می‌تواند باعث کاهش زیبایی و اعتماد به نفس شما شود. به طور کلی هیچ علت مشخصی برای ایجاد ترک‌های پوستی وجود نداشته و پزشکان بر این باورند که عوامل ژنتیکی در این موضوع مؤثر است. اما طبق تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا زنان بارداری که در طول بارداری وزن بیشتری می‌گیرند، بیشتر در خطر ابتلا به این مشکل می‌باشند. همچنین مصرف داروهای استروئیدی و افزایش این هورمون‌ها در بدن می‌تواند باعث تضعیف کلاژن شده و احتمال ابتلا به این مشکل را بالا ببرد.

همه چیز درباره ترک‌های پوستی
جراحی ترک‌های پوستی

جراحی ترک‌های پوستی چیست؟

همانطور که گفته شد امروزه روش‌های متنوعی برای درمان مشکل ترک‌های پوستی ایجاد شده است. یکی از این روش‌ها استفاده از جراحی پلاستیک برای رفع این مشکل می‌باشد که به اصطلاح به آن جراحی ترک‌های پوستی نیز گفته می‌شود. این جراحی با برداشتن پوست اضافی و سفت کردن پوست و بافت باقی مانده به رفع ترک‌های پوستی نیز می‌پردازد. به طور کلی این روش بیشتر برای از بین بردن پوست اضافی حاصل از کاهش وزن در دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند که این روش را مستقیماً برای برطرف کردن مشکل ترک‌های پوستی ایجاد نکرده‌اند، اما بسیاری از مردم از آن برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند. بهترین کاندیدا برای استفاده از این روش بی نظیر دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

  1. وزن پایداری داشته و از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد.
  2. به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکند.
  3. از جراحی پلاستیک توقع منطقی داشته و نسبت به مشکلات و رفع آن واقع بین باشد.

البته توجه داشته باشید اگر پوست شما تضعیف شده باشد این روش گزینه مناسبی برای رفع ترک‌های پوستی نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید:لیزر ترک های پوستی

روش‌های غیر جراحی ترک‌های پوستی

می‌دانید که هر روش زیباسازی دارای عوارض خاص خود می‌باشد. اما به طور کلی جراحی پلاستیک از روش‌های پر خطر و با عوارض زیاد شناخته می‌شود. همانطور که گفته شد در این روش پزشکان با ایجاد برش قسمتی از پوست بدن شما را برداشته و باعث سفت شدن آن می‌شوند. جراحی پلاستیک دارای دوران نقاهت طولانی بوده و به علت بیهوشی عوارضی را نیز به همراه دارد. بسیاری از افراد از جراحی ترک‌های پوستی و عوارض آن ترس داشته و ترجیح می‌دهند تا از روش‌های کم تهاجمی برای زیباسازی و رفع مشکلات پوستی خود استفاده کنند. پزشکان امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی توانسته‌اند روش‌های متنوع و کم خطری را برای رفع این مشکل ایجاد کنند. اگر از تیغ جراحی ترس دارید می‌توانید از روش‌های کم تهاجمی برای رفع ترک‌های پوستی بهره ببرید. در ادامه مطلب به توضیح برخی از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های غیر جراحی ترک‌های پوستی
جراحی ترک‌های پوستی

مقایسه لیزردرمانی با جراحی ترک‌های پوستی

یکی روش‌های بی نظیر و کم تهاجمی برای برطرف کردن مشکل ترک‌های پوستی استفاده از لیزردرمانی می‌باشد. این روش در مقایسه با جراحی ترک‌های پوستی کاملاً بدون تهاجم محسوب شده و به گفته پزشکان یک روش امن برای رفع این مشکل پوستی می‌باشد. لیزردرمانی از جدیدترین روش‌های درمانی برای رفع ترک‌های پوستی می‌باشد. در این روش پزشکان با استفاده از اشعه لیزر لایه میانی پوست را تحریک کرده و باعث کلاژن سازی و ترمیم بافت آن می‌شوند. در لیزردرمانی پزشکان اشعه لیزر را به سطح پوست تابیده و نفوذ این اشعه به لایه میانی باعث گرم شدن سلول‌های این لایه و تحریک کلاژن سازی در محل درمان می‌شود. همانطور که می دانید افزایش کلاژن سازی باعث رفع ترک‌های پوستی می‌شود.

PRP بهتر است یا جراحی ترک‌های پوستی؟

از روش‌های کم تهاجمی تزریقی رفع ترک‌های پوستی می‌توان به روش پلاسمای غنی شده یا PRP اشاره کرد. این روش بی نظیر از روش‌های بسیار پیشرفته برای رفع مشکلات پوستی است که به دلیل طبیعی بودن هیچگونه خطر و عوارضی برای بیمار ندارد. در این روش پزشکان مقدار مشخصی از خون بیمار را برداشته و با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ پلاسمای آن را جدا می‌کنند. در ادامه پزشکان پس از جدا کردن پلاسما و غنی سازی آن، شروع به تزریق این ماده در محل درمان می‌کنند. اما PRP بهتر است یا جراحی ترک‌های پوستی؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت در صورتی که از روش‌های تهاجمی می‌ترسید روش PRP بهترین گزینه می‌باشد. این روش بسیار طبیعی بوده و در طول آن هیچگونه برشی روی پوست شما ایجاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:لیزر فراکشنال co2 برای ترک پوست

استفاده از کرم برای رفع ترک‌های پوستی

در صورتی که توانایی پذیرش ریسک هیچکدام از روش‌های درمانی ترک‌های پوستی را ندارید می‌توانید از کرم‌های مخصوص استفاده کنید. با اینکه در میان روش‌های درمان این مشکل روش جراحی ترک‌های پوستی یک روش مؤثر است اما پزشکان توانسته‌اند با تولید محصولاتی به کمرنگ شدن این خطوط ناخوشایند روی پوست بدن بپردازند. یکی از محصولاتی که بسیاری از مردم از آن برای رفع ترک‌های پوستی استفاده می‌کنند کرم رتین_ A می‌باشد. این کرم دارای 0.1 درصد رتینوئیک اسید بوده و می‌تواند به رفع نشانه‌های ترک‌های پوستی در مراحل اولیه بپردازد. این کرم برخلاف دیگر محصولات موضعی از سطح پوست فراتر رفته و می‌تواند وارد لایه زیرین پوست شود. این محصول توانایی بسیاری در ترمیم کلاژن سازی پوست بدن را دارای می‌باشد.

استفاده از کرم برای رفع ترک‌های پوستی
جراحی ترک‌های پوستی

از روش‌های خانگی رفع ترک‌های پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از پوست خود در برابر نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. یکی از خطرناکترین اشعه‌ها برای پوست انسان اشعه UV موجود در نور خورشید می‌باشد. زمانی که پوست دچار ترک شده است بسیار حساس می‌باشد. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
  • رطوبت پوست باعث افزایش خاصیت کشسانی آن شده و می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کند. حفظ رطوبت پوست همچنین در رفع ترک‌های پوستی نیز تأثیر بسیاری دارد. برای حفظ رطوبت از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کرده و آب کافی بنوشید.