جوانسازی

تزریق زیبایی

دپارتمان کاشت

هایفوتراپی

لیزر مو زائد

مراقبت جوانسازی

مراقبت تزریق

مراقبت کاشت

مراقبت های بعد سابسیژن

مراقبت های بعد سابسیژن

بدون شک بسیاری از شما در طول زندگی با آکنه ها درگیر بوده اید. یکی از مهم ترین مشکلاتی که پس از حذف آکنه برای پوست ایجاد می شود جای زخم آن می باشد. جای زخم ناشی از آکنه می تواند جلوه ناخوشایندی به پوست داده و باعث از بین رفتن زیبایی آن شود. همانطور که می دانید پوست انسان یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در زیبایی او است که بروز هرگونه مشکل در آن می تواند حتی اعتماد به نفس فرد را نیز کاهش دهد. یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن جای زخم آکنه روش سابسیژن است. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح مراقبت های بعد سابسیژن و نحوه انجام این درمان بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سابسیژن چیست و چه مراحلی دارد؟

پیش از آن که به توضیح مراقبت های بعد سابسیژن بپردازیم، باید بدانید این روش درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟ همانطور که گفته شد سابسیژن یک روش بی نظیر برای از بین بردن جای زخم آکنه می باشد که امروز بسیاری از مردم به استفاده از آن روی آورده اند. در این روش پزشک به وسیله یک شئ تیز و برنده قسمت آسیب دیده پوست که باعث آسیب به بافت های سالم کناری می شود را برمی دارد. این کار باعث می شود تا کلاژن سازی در محل درمان چندین برابر شده و بافت آسیب دیده ترمیم شود. در روش سابسیژن در واقع لنگرگاه آکنه که متصل به بافت اصلی پوست است را از هم شکسته و با جدا کردن بافت آسیب دیده از بافت سالم به ترمیم پوست می پردازند. پس از برداشت بافت آسیب دیده یک لکه خون زیر پوست ایجاد شده که باعث کلاژن سازی بیشتر می شود. در ادامه به توضیح مراحل مختلف سابسیژن خواهیم پرداخت:

  1. آماده سازی: پیش از آن که به انجام عمل بپردازید، صورت شما کاملا پاک و تمیز شده و منطقه مورد نظر با قلم علامت گذاری می شود. سپس داروی بی حسی موضعی به پوست شما تزریق می شود.
  2. دستگاه سابسیژن: در این مرحله باید پزشکان باید به انتخاب دستگاه مناسب برای انجام عمل سابسیژن بپردازند. هر دستگاه دارای سوزن های مخصوص به خود بوده و انتخاب درست این سوزن می تواند تاثیر بسیاری به نتیجه عمل داشته باشد. در صورت استفاده از سوزن اشتباه احتمال آسیب دیدن پوست زیاد می شود. سوزن ها معمولا سه نوع هستند: سوزن تیز، سوزن Nokor، میکرو کانولای بلانت.
  3. عمل: پس از آن که سوزن مناسب انتخاب شد، پزشک سوزن را وارد پوست کرده و اتصال لنگرگاه آکنه به پوست را قطع می کند. سپس بخش آسیب دیده از بخش سالم جدا می شود. احساس سوزش در این مرحله طبیعی می باشد.
  4. تمیز کردن جای زخم: پزشک برای آن که از خونریزی جلوگیری کند، جای زخم را فشار داده تا خون درون آن خارج شود. سپس جای زخم را با استفاده از کرم آنتی بیوتیک ضدعفونی می کنند.

توجه داشته باشید پس از انجام عمل باید به مراقبت های بعد سابسیژن بپردازید. این مراقبت ها می تواند از بروز عوارض بیشتر جلوگیری کند.

سابسیژن چیست و چه مراحلی دارد؟

مزایا و عوارض سابسیژن

می دانید که هر روش درمانی دارای مزایا و عوارض خاص خود است. در صورتی که به توصیه های پزشک توجه کافی را داشته باشید می توانید از مزایای روش مورد نظر استفاده کنید و در صورت عدم رعایت این مراقبت ها ممکن است عوارض عمل افزایش یابد. در روش سابسیژن نیز اگر مراقبت های بعد سابسیژن به خوبی رعایت شود می توانید نتیجه مثبت آن را مشاهده کنید. در ادامه به مزایای این روش خواهیم پرداخت:

  • در این روش برخلاف روش های لیزردرمانی احتمال تغییر رنگ رنگدانه های پوستی وجود ندارد.
  • شما می توانید نتایج این روش را بسیار سریع تر از روش های دیگر مانند درمان با لیزر مشاهده کنید.
  • این روش می تواند طیف وسیعی از پوست را درمان کند.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در صورت عدم رعایت توصیه های پزشک عوارض افزایش می یابد. از عوارض این سابسیژن می توان به درد و تورم اشاره کرد. همچنین ممکن است پس از عمل با کبودی در محل درمان مواجه شوید که با انجام مراقبت های لازم می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. سابسیژن یک روش ایمن و کم خطر برای درمان زخم ناشی از آکنه می باشد.

بیشتر بخوانید:لیزر فراکشنال co2 برای ترک پوست

مراقبت های بعد سابسیژن به چه صورت است؟

پس از توضیحات داده شده درباره روش سابسیژن برای کاهش عوارض آن باید به مراقبت های بعد سابسیژن بپردازید. پس از عمل سابسیژن تورم یک عارضه طبیعی محسوب می شود و به دلیل شروع ترمیم پوست به وجود آمده است. در این مرحله به علت افزایش نفوذ پذیری عروق، وارد شدن گلبول های سفید، پلاکت ها و تجمع مایع در میان فضای بین بافتی پوست شما در ناحیه درمان دچار تورم می شود. با رعایت موارد زیر می توانید دوره تورم و التهاب را کوتاه تر کرده و نتیجه درمان را سریع تر مشاهده کنید:

استراحت کامل: یکی از مهم ترین موارد پس از عمل سابسیژن استراحت کامل به مدت 48 ساعت می باشد. این کار باعث کاهش گردش خون و در نتیجه کاهش التهاب و تورم ناحیه درمان می شود. توجه داشته باشید که بهتر است برای استراحت دو بالش زیر سر خود قرار دهید.

استفاده از کمپرس سرد: یکی دیگر از مواردی که می تواند به کاهش تورم کمک کند استفاده از کمپرس سرد می باشد. استفاده از این روش در روز اول بعد از سابسیژن باعث کاهش التهاب و پس از آن باعث کاهش درد و ناراحتی می شود. البته دقت کنید تماس مستقیم یخ به پوست می تواند باعث کاهش خونرسانی و آسیب بیشتر پوست شود. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید یک حوله تمیز بین کمپرس سرد و پوست قرار دهید. همچنین بهتر است کمپرس را هر سی ثانیه جا به جا کنید. زیرا احتمال آسیب دیدن پوست افزایش می یابد.

مراقبت های بعد سابسیژن به چه صورت است؟

عدم انجام کار سنگین: از مهم ترین مراقبت های بعد سابسیژن عدم انجام کار سنگین بیمار به مدت 2 روز می باشد. زمانی که گفته می شود به مدت دو روز استراحت کامل داشته باشید به این معناست که به هیچ عنوان کارهای سنگین نکنید. همچنین از خم شدن به شدت خودداری کنید. زیرا این کار باعث افزایش گردش خون و در نتیجه افزایش التهاب و تورم می شود.

عدم قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید: همانطور که می دانید از جمله مراقبت های مشترک میان تمام روش های زیباسازی و درمان پوست عدم قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می باشد. پوست پس از انجام عمل بسیار حساس است و نور آفتاب می تواند باعث آسیب رساندن به آن شود. بنابراین سعی کنید به مدت 4 هفته پس از درمان هنگام خارج شدن از منزل از کرم ضدآفتاب بدون رنگ استفاده نمایید.

عدم استحمام: سعی کنید تا 48 ساعت پس از درمان حمام نکنید. این کار باعث می شود به بسته شدن منافذ کانولا فرصت داده شود. بعد از 48 ساعت می تواند به حمام رفته و از آب ولرم استفاده نمایید.

جلوگیری از رقیق شدن خون: مصرف هرگونه آسپرین در چند روز اول بعد از درمان ممنوع می باشد. این داروها باعث رقیق شدن خون شده و احتمال کبودی را افزایش می دهد. همچنین مصرف هرگونه نوشیدنی های الکلی نیز می تواند باعث افزایش تورم و طولانی شدن دوره نقاهت شود.

توجه داشته باشید در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد سابسیژن ممکن است تا چندین روز نتایج عمل را مشاهده نکنید.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر نمایید.