جوانسازی

تزریق زیبایی

دپارتمان کاشت

هایفوتراپی

لیزر مو زائد

مراقبت جوانسازی

مراقبت تزریق

مراقبت کاشت

علت ترک‌های پوستی چه هستند؟

علت ترکهای پوستی

پوست انسان از حساس‌ترین بخش‌های بدن است که قسمت بزرگی را شامل می‌شود. این ارگان از بدن که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در زیبایی افراد است ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شود. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که پوست در طول زندگی با آن مواجه می‌شود ترک‌ها یا استرچ مارک می‌باشد. این مشکل که معمولاً در خانم‌ها دیده می‌شود، تأثیر بسیاری در زیبایی افراد گذاشته و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره علت ترکهای پوستی ارائه دهیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

ترکهای پوستی چیست؟

همانطور که می‌دانید پوست انسان ارگان بسیاری وسیعی است و مشکلات مربوط به آن بسیار زیاد می‌باشد که یکی از آن‌ها ترک‌های پوستی می‌باشد. پیش از آن که به توضیح علت ترکهای پوستی بپردازیم باید بدانید ترک‌های پوستی چه هستند؟ ترک‌های پوستی در واقع راه راه‌های موازی و شکاف‌های روی پوست می‌باشند که جلوه ناخوشایندی به افراد می‌دهند. این مشکلات معمولاً زمانی اتفاق می افتند که پوست افراد بیش از حد کشیده شده و بافت کلاژن‌ها دچار پارگی شود. ترک‌های پوستی معمولاً در ناحیه شکم، پهلو، ران، سینه و بازوها ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها معمولاً پس از یک دوره رشد شدید مانند افزایش وزن ناگهانی، بارداری و یا بلوغ اتفاق می افتد. طبق تحقیقات بیش از 50 درصد خانم‌ها پس از دوران بارداری دچار این مشکل پوستی می‌شوند.

علائم و نشانه‌های ترکهای پوستی

برای آن که بتوانید به صورت کامل با علت ترکهای پوستی آشنایی پیدا کنید، باید بدانید علائم و نشانه‌های این مشکل چیست و آیا مشکل ایجاد شده ترک پوستی است یا خیر؟

علائم و نشانه‌های ترک‌های پوستی
علت ترکهای پوستی

در پاسخ به این سؤال قصد داریم در ادامه مطلب توضیحاتی را درباره علائم و نشانه‌های این مشکل پوستی ارائه دهیم:

  • پیش از آن که ترک‌های پوستی ایجاد شوند، پوست شخص نازک شده و همچنین فرد ممکن است احساس تحریک و یا خارش داشته باشد.
  • سپس بسته به رنگ و نوع پوست فرد، علائم ابتدایی ترک‌های پوستی روی پوست ایجاد می‌شود. این علائم معمولاً مانند رگه‌هایی چرمی و براق نمایان می‌شود که می‌توانند به رنگ قرمز، قهوه‌ای، بنفش و صورتی متمایل باشند.
  • در آخر پس از گذشت مدتی رگه‌های ایجاد شده به رنگ‌های سفید و نقره‌ای متمایل می‌شوند.

ترک‌های پوستی ممکن است به مرور زمان کمتر مورد توجه قرار بگیرند، اما این امر معمولاً سال‌ها زمان می‌برد.

بیشتر بخوانید:ترک‌های پوستی دوران بلوغ

علت ترک‌های پوستی چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای افراد درباره اینگونه مشکلات پوستی ایجاد می‌شود این است که علت ترکهای پوستی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت پزشکان هنوز نتوانسته‌اند دلیل مشخصی برای بروز این مشکل پوستی پیدا کنند اما دلایل متنوعی باعث ایجاد این ترک‌ها می‌شوند. مهم‌ترین علتی که باعث نمایان شدن این ترک‌های پوستی می‌شود کشیدگی بیش از حد پوست در لایه میانی می‌باشد. زمانی که پوست در مدت زمان کم دچار کشیدگی در لایه میانی می‌شود بافت‌های کلاژن دچار پارگی شده و رگ‌های خونی پنهان در میان آن‌ها در سطح پوست نمایان می‌شوند. نمایان شدن این رگ‌ها باعث کاهش زیبایی در آن نواحی شده و اعتماد به نفس افراد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در ادامه مطلب به توضیح یک به یک علت‌های ایجاد این ترک‌های پوستی خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد ترک‌های پوستی

پوست انسان از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی محسوب می‌شود و بروز مشکل در آن می‌تواند ظاهری ناخوشایند در افراد ایجاد کند. ترک‌های پوستی یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی در انسان هستند که معمولاً به علت کشیدگی بیش از حد ایجاد می‌شوند. مهم‌ترین علت ترکهای پوستی رشد شدید یا انقباض شدید پوست در یک دوره کوتاه می‌باشد.

دلایل ایجاد ترک‌های پوستی
علت ترکهای پوستی

دلایل کشیدگی بیش از حد پوست به شرح زیر می‌باشد:

  1. بارداری: یکی از مهم‌ترین دلایل کشیدگی پوست دوران بارداری می‌باشد. بیش از 50 درصد خانم‌ها پس از زایمان دچار ترک‌های پوستی می‌شوند. زیرا در دوران بارداری خانم‌ها معمولا وزن زیادی اضافه می‌کنند.
  2. دوران بلوغ: دوران بلوغ خانم‌ها با تغییرات جسمی بسیاری همراه است. رشد سینه‌ها در دوران بلوغ باعث کشیدگی بیش از حد پوست و ایجاد ترک‌هایی در آن می‌شود. این رشد معمولاً ناگهانی و سریع می‌باشد.
  3. افزایش وزن: هر افزایش وزنی نمی‌تواند باعث کشیدگی پوست و ایجاد ترک‌های پوستی شود. در صورتی که افراد در یک زمان کوتاه وزن خود را افزایش دهند، به پوست فرصت کافی را نداده و لایه میانی آن دچار کشیدگی می‌شود.
  4. مشکلات پزشکی: طی تحقیقاتی که پزشکان متخصص پوست در زمینه ترک‌های پوستی داشتند، متوجه شدند که خاصیت ارتجاعی تأثیر بسیاری در ایجاد و یا عدم ایجاد ترک‌های پوستی دارد. مشکلات پزشکی مانند سندرم مارفان تأثیر بسیاری در کاهش خاصیت ارتجاعی پوست داشته و می‌تواند باعث بروز ترک و شکاف‌های پوستی در افراد شود. همچنین یکی دیگر از مشکلات پزشکی که باعث ایجاد ترک‌های پوستی می‌شود، سندرم کوشینگ می‌باشد. این سندرم با سوق دادن بدن به سمت تولید بیش از حد هورمون‌هایی که باعث افزایش وزن و شکنندگی پوست می‌شوند، باعث بروز ترک‌های پوستی می‌شود.
  5. استفاده از کورتیکواستروئیدها: استفاده بیش از حد از کرم‌ها و لوسین هایی که باعث تولید هورمون‌های استروئیدی می‌شوند تأثیر بسیاری در ایجاد ترک‌های پوستی دارند. این کرم‌ها و لوسین ها سطح کلاژن پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. کاهش کلاژن یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد ترک‌های پوستی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:جراحی ترک‌های پوستی

علت خطر ایجاد ترکهای پوستی

با توجه به توضیحات داده شده مهم‌ترین علت ترکهای پوستی کشیدگی بیش از حد پوست می‌باشد. می‌دانید که ترک‌های پوستی هیچگونه دردی به همراه نداشته و تنها ظاهری ناخوشایند در افراد ایجاد می‌کنند. در واقع نمایان شدن این ترک‌ها روی بدن به خصوص روی شکم افراد می‌تواند تا حد زیادی اعتماد به نفس آن‌ها را کاهش داده و باعث ایجاد حس انزوا در آن‌ها شود. با اینکه پزشکان هنوز نتوانستند عوامل خطر برای ایجاد ترک‌های پوستی را به صورت دقیق مشخص کنند اما برخی از عوامل هستند که می‌توانند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهند. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • در برخی از موارد طبق تحقیقات پزشکان مشخص شده است که عوامل ژنتیکی و خانوادگی در این خصوص مؤثر هستند.
  • برخی از بیماری‌های مزمن و استفاده از برخی داروها می‌تواند تأثیر بسیاری در ایجاد این مشکل داشته باشد.
  • خانم‌هایی که پیش از بارداری شاخص توده بدنی دارند ممکن است دچار ترک‌های پوستی شوند.
  • وزن تولد کودک در دوران بارداری نیز تأثیر بسیاری در کشیدگی پوست و ایجاد این مشکل دارد.
علت خطر ایجاد ترک‌های پوستی
علت ترکهای پوستی

علت ترکهای پوستی و درمان آن

ترک‌های پوستی یکی از مشکلاتی است که در بیش از 50 درصد خانم‌ها ایجاد و باعث کاهش زیبایی افراد می‌شود. همانطور که گفته شد علت ترکهای پوستی کاملاً مشخص نیست اما می‌توان به انجام روش‌هایی به درمان آن پرداخته و یا از ایجاد آن جلوگیری کرد. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  1. هایفوتراپی: یکی از روش‌های بسیار مؤثر در درمان ترک‌های پوستی استفاده از هایفوتراپی می‌باشد. در این روش پزشکان با استفاده از امواج فراصوت به درمان این مشکل پوستی می‌پردازند.
  2. جراحی پلاستیک: در صورتی که در تیغ جراحی و عوارض آن ترسی ندارید می‌توانید از روش جراحی پلاستیک برای رفع ترک‌های پوستی استفاده کنید. در این روش پزشکان با جمع کردن و برش پوست باعث رفع این مشکل می‌شوند.
  3. کنترل وزن: با کنترل وزن و جلوگیری از کاهش و افزایش ناگهانی آن می‌توان از کشیدگی پوست جلوگیری کرد.
  4. مرطوب نگه داشتن پوست: استفاده از محصولات مرطوب کننده می‌تواند باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی شود.

با اینکه نمی‌توان از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کرد اما می‌توان تا حدودی آن‌ها را کاهش داد.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر نمایید.