جوانسازی

تزریق زیبایی

دپارتمان کاشت

هایفوتراپی

لیزر مو زائد

مراقبت جوانسازی

مراقبت تزریق

مراقبت کاشت

درمان ریزش مو زنان

درمان ریزش مو زنان

ریزش مو از مشکلاتی است که از زمان گذشته تا به امروز از دغدغه های مهم انسان بوده است. بسیاری از مردم تصور می کنند مشکل ریزش مو تنها برای مردان است اما باید بدانید این تصور کاملا اشتباه است. مشکل ریزش مو تنها مختص به مردان نبوده و زنان نیز در شرایط مختلف دچار این مشکل می شوند. بسیاری از متخصصین پوست و مو معتقدند ریزش مو در زنان نیز وجود داشته و برای درمان آن روش های مختلفی را ارائه داده اند. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره درمان ریزش مو زنان ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بررسی مشکل ریزش مو زنان

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است بیش از 50 درصد زنان با مشکل کم پشتی و طاسی روبرو می شوند. این طاسی ممکن است دائمی یا موقت و تدریجی و یا ناگهانی باشد. اما مشکل ریزش مو در زنان به چه صورت است؟ می دانید که خانم ها روزانه به طور متوسط 50 تا 100 تار مو از دست می دهند که این حجم از ریزش با رویش مجدد موها جبران می شود. در صورتی که ریزش و رویش موها با هم تناسب نداشته باشد زنان نیز مانند مردان دچار مشکل ریزش مو می شوند. پیش از آن که به درمان ریزش مو زنان بپردازیم باید با چرخه رشد موهای سر آشنایی پیدا کنید. این چرخه سه مرحله دارد که به شرح زیر می باشند:

  • فاز رشد بین 2 تا 8 سال زمان می برد و تقریبا بین 85 تا 90 درصد موهای سر ما در این مرحله هستند.
  • فاز گذرا 2 تا 3 هفته زمان می برد و در آن فولیکول های مو تحلیل می روند.
  • فاز استراحت تقریبا 2 تا 4 ماه زمان برده و در انتهای آن موهای سر شروع به ریزش می کنند.

بررسی مشکل ریزش مو زنان

ریزش مو زنان در چه کسانی شایع است؟

با توجه به توضیحاتی که داده شد هر خانم و دختری ممکن است دچار ریزش مو شده و مشکلاتی مانند طاسی و یا کم پشتی مو را تجربه کند. اما به طور کلی ریزش و درمان ریزش مو زنان در افراد زیر شایع تر می باشد:

  • خانم هایی که بالای 40 سال هستند.
  • کسانی که تازه زایمان کرده باشند.
  • خانم هایی که شیمی درمانی شده و یا از داروهای خاص استفاده می کنند.
  • خانم هایی که موهای سر خود را سفت می بندند و یا محکم می بافند.
  • خانم هایی عادت به استفاده مداوم از مواد شیمیایی مضر برای موی سر دارند.

دلایل ریزش مو زنان

پزشکان متخصص برای آن که بتوانند بهترین درمان ریزش مو را برای زنان را تجویز کنند به بررسی دلایل ریزش مو در زنان پرداخته اند. به طور کلی دلایل ریزش مو در زنان به 4 دسته آلوپسی ها، سبک زندگی، دلایل بالینی و تغییرات هورمونی تقسیم می شوند که آلوپسی ها یکی از شایع ترین آن ها می باشند. آلوپسی به شکلی از طاسی و کم پشتی مو گفته می شود که واگیردار نبوده و دلایل مختلفی مانند ژنتیک و یا سفت بستن موها دارد. در میان آلوپسی ها مشکل آلوپسی آندروژنی یکی از دلایل مهم ریزش مو در زنان می باشد. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این علت ریزش مو در زنان خواهیم پرداخت.

آلوپسی آندروژنی

همانطور که گفته شد یکی از دلایل مهم ریزش مو در زنان آلوپسی آندروژنی می باشد. این مشکل ژنتیکی بوده و اگر فردی از خانواده شما دچار آن شده است به احتمال زیاد شما هم مبتلا خواهید شد. این مشکل در دوران یائسگی زنان به علت کاهش میزان استروژن شدیدتر شده و کمتر از 50 درصد زنان با موهای پرپشت به سن 65 سالگی می رسند. آلوپسی آندروژنی در مردان باعث طاسی می شود اما این مشکل در زنان به شکل کاهش تراکم موهای سر قابل مشاهده است. همچنین ممکن است موهای سر نازک شده و یا باعث طاسی در قسمت خط فرق سر شود. مشکلات ژنتیکی، بیماری های زمینه ای و تومورها و مصرف دخانیات از دلایل مهم ابتلا به آلوپسی آندروژنی می باشند. اما درمان ریزش مو زنان چیست؟ در ادامه به راه های جلوگیری از ریزش مو در زنان خواهیم پرداخت.

آلوپسی آندروژنی

انواع درمان ریزش مو زنان

به طور کلی مهم ترین دلیل ریزش مو در زنان آلوپسی آندروژنی می باشد. این مشکل چه برای مردان و چه برای زنان قابل بازگشت نیست و درمان های مختلف تنها برای کند کردن روند ریزش و یا در مواردی جبران موهای از دست رفته تجویز می شوند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های مختلفی برای درمان ریزش مو زنان ایجاد شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

 کاشت مو

کاشت مو را درمان قطعی آلوپسی آندروژنی در مردان دانست اما این درمان برای زنان زیاد مرسوم نیست. بسیاری از پزشکان معتقدند کاشت مو می تواند برای درمان ریزش مو زنان مفید باشد. استفاده از این روش درمانی نمی تواند یک درمان قطعی برای جلوگیری از ریزش موهای زنان باشد. همانطور که می دانید آلوپسی آندروژنی در مردان باعث طاسی در بعضی از مناطق شده اما فولیکول های پشت سر دربرابر هورمون های آندروژنی مقاوم بوده و تراکم خوبی دارند. در صورتی که این شرایط برای خانم ها فراهم نیست. فولیکول های پشت سر خانم یا به اصطلاح بانک موی آن ها نسبت به هورمون های آندروژنی مقاومت نداشته و این نواحی از سر معمولا تراکم خوبی ندارند. بنابراین برخی متخصصین بر این باورند که زنان کاندیدای مناسبی برای پیوند مو نمی باشند.

ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو زنان

یکی از داروهای بسیار کارآمد برای درمان ریزش مو زنان داروی ماینوکسیدیل می باشد. این دارو به شکل محلول و فوم بوده و به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. داروی ماینوکسیدیل در دوز مختلف 2 و 5 درصد قابل تهیه است که نوع 2 درصد آن توسط سازمان FDA برای مصرف بانوان مورد تایید قرار گرفته است. شیوه مصرف این دارو به این صورت است که باید آن را روزانه به سر خود بزنید و مشاهده نتایج آن بین 4 ماه تا یک سال زمان می برد. با این که این دارو یک درمان قطعی برای ریزش مو در زنان نیست اما می تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش داشته باشد. البته ماینوکسیدیل دارای عوارض نیز می باشد که از این عوارض می توان به خارش، قرمزی پوست، خشکی پوست و رویش ناخواسته مو در برخی از نواحی مانند گونه اشاره کرد.

ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو زنان

اسپیرونولاکتون یک درمان ریزش مو زنان

یکی از راه های درمان ریزش مو زنان استفاده از داروی اسپیرونولاکتون می باشد. این دارو ادرارآور است و هورمون های آندروژنی را کاهش می دهد. داروی اسپیرونولاکتون با کاهش هورمون های آندروژنی می تواند کمک بسیاری در کاهش ریزش مو داشته باشد. مصرف این دارو ممکن است موجب  برهم زدن تعادل مایعات و یون در بدن شود. بنابراین سعی کنید این دارو را با احتیاط مصرف کنید. مصرف داروی ضد ریزش موی اسپیرونولاکتون در دوران بارداری و در زمانی که قصد بارداری دارید ممنوع می باشد. یکی از عوارض این دارو علاوه بر برهم زدن تعادل الکترولیت ها احساس خستگی می باشد. این دارو همچنین می تواند باعث خونریزی نقطه ای در فواصل بین عادت ماهانه شود. مصرف اسپیرونولاکتون باید تحت نظر پزشک انجام شود زیرا این دارو ممکن است باعث بهم زدن نظم قاعدگی شود. اگر هنگام مصرف این دارو با عوارض مانند سفتی و دردناک شدن پستان ها مواجه شدید باید  سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

براساس توضیحات ارائه شده در این مطلب متوجه شدیم که مشکل ریزش مو علاوه بر آقایان برای بانوان هم رخ می دهد که دلایل مختلفی دارد و در این مطلب به آن ها اشاره کردیم. بهترین روش های درمان ریزش موی زنان نیز در این مطلب اشاره شد. از نظر شما بهترین روش درمان مشکل ریزش مو در زنان چیست؟

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر نمایید.