واریس و راه‌ های درمان آن

واریس و راه‌ های درمان آن

انسان ها دارای رگ های زیادی هستند که وظیفه آن ها خونرسانی در نقاط مختلف بدن می باشد. در برخی از مواقع ممکن است با افرادی برخورد داشته باشیم که رگ های پای آن ها به صورت غیرعادی به نظر می رسد. این رگ ها عموما تیره رنگ هستند و ظاهری برجسته دارند. اما علت این شکل رگ ها در پا چیست؟ این علائم نشان دهنده یک بیماری نه چندان خطرناک به نام واریس است. یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای هر فرد ایجاد شود مشکل واریس می باشد. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره واریس و راه‌ های درمان آن ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی بیماری واریس 

در اولین قسمت از توضیح موضوع واریس و راه‌ های درمان آن باید بدانید واریس چیست؟ به طور کلی واریس یک نوع اختلال خونرسانی در رگ های پا است که برجستگی و تغییر رنگ رگ ها را به همراه دارد. این بیماری در برخی از مواقع با درد همراه بوده و در برخی مواقع نیز خاموش و بدون درد است. باید توجه داشته باشید که در صورت دیر تشخیص دادن این بیماری ممکن است، مشکلات زیادی برای فرد ایجاد شده و در نهایت بیماری با عوارض شدیدتری عود خواهد کرد. رگ های واریسی شکل عجیبی ندارند و ابتدا به صورت خونمردگی خفیف زیر پوست ایجاد می شوند اما در صورت پیشرفت بیماری احتمال خونریزی بالا رفته و حتی در مواردی احتمال سکته قلبی و مغزی وجود دارد. البته در اینباره احساس نگرانی نداشته باشید زیرا به طور کلی این بیماری یک بیماری کم خطر است که در صورت مراجعه سروقت به پزشک مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد.

علت بیماری واریس

اگر بخواهیم درباره واریس و راه‌ های درمان آن توضیحاتی را ارائه دهیم باید ابتدا به توضیح علت ایجاد این بیماری بپردازیم. مهم ترین علت ایجاد واریس اختلال در خون رسانی و نارسایی عروق می باشد. همانطور که می دانید رگ هایی که دچار واریس می شوند برجسته تر بوده و یک حالت عنکبوتی در آن ها دیده می شود. علت بروز این برجستگی و تغییر رنگ افزایش فشار در رگ های پا می باشد. بنابراین اگر گردش خون به خوبی انجام نشود خون کافی به رگ های کوچکتر نرسیده و نشانه های واریس کم کم نمایان می شوند.

علت بیماری واریس

در پاها سوپاپ هایی قرار دارند که در زمان برگشت خون از پا به سمت قلب عروق را برای جلوگیری از بازگشت خون به علت جاذبه زمین می بندند. بالا رفتن فشار در رگ ها باعث از کار افتادن این سوپاپ ها می شود. در صورت عدم درمان به موقع مشکل ایجاد شده خونرسانی دچار مشکل شده و کم کم واریس ایجاد می شود. البته یکی دیگر از دلایل ایجاد واریس ژنتیک است که پزشکان به این افراد پیشگیری از طریق ورزش کردن و کاهش وزن را توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید:بهترین راهکارهای خانگی درمان و از بین بردن لک صورت

علائم واریس چیست؟

برای آن که به واریس و راه‌ های درمان آن بپردازید باید بدانید مهم ترین علائم این بیماری چیست؟ خوشبختانه با انجام معاینه دوره ای تشخیص این علائم بسیار ساده بوده و شما می توانید پیش از پیشروی بیماری به درمان آن بپردازید. علائم واریس به شرح زیر هستند:

  1. ظاهر رگ ها: زمانی که شخص دچار واریس شود رگ های پا او خصوصا در ناحیه ساق، مچ و کشاله ران به صورت پیچیده درهم و برجسته می شوند. در برخی نقاط تجمع واریسی کمتر و در برخی نقاط بیشتر است. برای مثال پشت زانوها بیشترین تجمع وجود دارد.
  2. تغییر رنگ رگ ها: رگ های واریسی معمولا به رنگ آبی و کبود در می آیند و در برخی از موارد نیز به رنگ قرمز و ارغوانی هستند. تغییر رنگ در رگ های پا از نشانه های واریس است.
  3. درد پا: یکی دیگر از علائم واریس درد مزمن در پاها می باشد. این درد زمانی که فرد از پس از نشستن طولانی مدت بلند می شود بیشتر خودنمایی می کند. علاوه بر درد، ورم مچ پا نیز از نشانه های این بیماری است. در مورادی نیز فرد احساس خارش شدید در پاها دارد.
  4. خشکی پوست و نازکی آن: زمانی که واریس پیشرفت کند مطمئنا علائم آن بیشتر قابل مشاهده است. نازک شدن و پوسته پوسته شدن پوست از نشانه های واریس است. در برخی مواقع خارش پوست ممکن است مشکلات پوستی را نیز به همراه داشته باشد.
  5. خونریزی: در برخی مواقع فشار زیاد خون در رگ ها باعث خونریزی زیرپوستی و کبودی می شود. در صورت مشاهده این علامت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم بالا باید به تشخیص واریس و راه‌های درمان آن  بپردازید. در ادامه به توضیح بیشتر در اینباره خواهیم پرداخت.

روش های پیشگیری از واریس

بدون شک بهترین توصیه برای واریس و راه‌ های درمان آن پیشگیری از ایجاد این بیماری می باشد. اگر در ژنتیک خود بیماری واریس دارید باید با استفاده از روش های زیر به پیشگیری از آن اقدام نمایید:

روش های پیشگیری از واریس

  • اگر وزن شما زیادی است سریعا برای کاهش وزن خود اقدام نمایید.
  • با ورزش کردن می توانید از ابتلا به واریس پیشگیری کنید.
  • استفاده از جوراب مخصوص واریس کمک بسیاری به جلوگیری از ایجاد این مشکل می کند. این جوراب به علت بافت فشرده ای که دارد باعث گردش خون بهتر می شود.
  • ایستادن روی پاها برای مدت طولانی باعث ایجاد واریس می شود. سعی کنید از انجام این کار خودداری کنید.
  • اگر شغلی دارید که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستید بهتر است حداقل یکبار در روز در محلی دراز کشیده و پاهای خود را به دیوار تکیه دهید. با انجام این کار خون های راکد شروع به گردش می کنند.

بیشتر بخوانید:ژل جالپرو | مزایا و طریقه استفاده

راه‌ های درمان واریس

همانطور که گفته شد اگر واریس به موقع تشخیص داده شود می توان بدون دردسر به درمان آن پرداخت. در زمان تشخیص به موقع واریس و راه‌ های درمان آن به دو دسته تقسیم می شوند. درمان های پزشکی و درمان های خانگی. در ادامه به توضیح این درمان ها خواهیم پرداخت.

درمان های پزشکی واریس

از طریق پزشکی درمان واریس به شرح زیر می باشد:

  1. جراحی: یکی از راه هایی که می تواند به عدم پیشرفت واریس کمک کند جراحی است. در این روش پزشکان پس از تشخیص رگ های واریسی به برداشتن آن ها اقدام می کنند. در طول این روش بیمار به صورت کامل بیهوش می شود.
  2. اسکلروتراپی: در این روش با تزریق یک ماده شیمیایی به کف پا باعث بسته شدن رگ های کوچکتر شده و این کار خونرسانی را در رگ های بزرگتر بهتر می کند.
  3. اسکلروتراپی با فوم: در این روش ماده ای را که شکل فوم دارد به کف پا تزریق کرده و باعث بسته شدن رگ های بزرگتر می شوند. این روش باعث بهبود خونرسانی رگ های می شود.
  4. لیزر عروق: در این روش با استفاده از اشعه لیزر به رگ های واریس را مسدود می کنند.

راه‌های درمان واریس

درمان های خانگی واریس

پس از تشخیص درست بیماری واریس می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید. واریس و راه‌های درمان آن به صورت خانگی به شرح زیر هستند:

  • استفاده از سرکه سیب به صورت خوراکی و یا مالش آن به رگ های واریسی
  • مصرف روزانه ترکیب یک قاشق چای خوری فلفل با یک لیوان آب گرم
  • ماساژ رگ های واریسی با روغن زیتون
  • 10 حبه سیر را له کرده و 3 یا 4 پرتقال را آبگیری کنید. آب پرتقال را به سیرها اضافه کرده و سپس 3 تا 4 قاشق روغن زیتون به آن بزنید. محلول را 12 ساعت کنار گذاشته و سپس به روی رگ های واریسی ماساژ دهید.