رشد مجدد مو

رشد مجدد مو

موی سر یکی از تاثیرگذارترین عوامل در زیبایی و جوانی است که متاسفانه در سنین بالا با ریزش مواجه می شود. یکی از دغدغه های مهم در زندگی بسیاری از مردم مشکلات ریزش مو و جلوگیری از آن است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم، روش ها و درمان های متعددی برای جلوگیری از ریزش مو ارائه شده است که برخی از آن ها نیز ممکن است باعث رشد مجدد مو شوند. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح علل ریزش مو و نحوه رفع آن پرداخته و روش هایی را برای بازگرداندن موی سر معرفی کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دلایل ریزش مو

پیش از آن که به معرفی روش های مختلف رشد مجدد مو بپردازیم باید توضیحاتی را درباره علل ریزش مو ارائه دهیم. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

  • مهم ترین دلیل ریزش مو وراثت است که به آن آلوپسی آندروژنیک گفته می شود.
  • افزایش سن یکی دیگر از دلایل ریزش مو می باشد.
  • در برخی از موارد سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده که به آن آلوپسی آره آتا گفته می شود.
  • شیمی درمانی کردن
  • زایمان در ریزش مو تاثیر دارد.
  • وجود استرس یکی از مهم ترین عوامل ریزش مو می باشد.
  • آرایش موها با مواد شیمیایی و محکم بستن آن باعث خرابی و ریزش مو می شود.
  • مشکلات و اختلالات هورمونی و مصرف قرص های ضدبارداری
  • وجود عفونت و التهاب در پوست سر
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین ها

دلایل ریزش مو

آیا رشد مجدد مو امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از مردم دارند این است که آیا رشد مجدد مو امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ابتدا باید علت ریزش توسط پزشکان متخصص در این زمینه تشخیص داده شده و سپس به دنبال راه مناسب برای رویش موهای خود باشید. طبق آخرین تحقیق متخصصین پوست و مو:

  • کسانی که موی آن ها به صورت ارثی ریخته است با سریع اقدام کردن برای درمان می توانند علاوه بر توقف ریزش نشانه هایی از رویش مو را نیز مشاهده کنند.
  • برای افرادی که در سنین بالا دچار کاهش موی سر می شوند در مواردی درمان زودهنگام موثر می باشد.
  • اگر ریزش موهای شما به دلیل حمله سیستم ایمنی به بدن است با درمان بیماری دوباره موهای شما شروع به رشد خواهند کرد.
  • افرادی که دچار استرس هستند با درمان این مشکل می توانند شاهد رشد مجدد مو باشند.
  • افرادی که دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند با تامین این مواد می توانند موهای خود را بازگردانند.

روش های دارویی موثر برای رشد مجدد مو

در گذشته مشکل ریزش مو یک مشکل غیرقابل حل بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم می توانید این مشکل را برطرف کرده و حتی شاهد رشد مجدد مو نیز باشید. روش های دارویی و درمانی مختلف برای مو به شرح زیر می باشند:

  1. استفاده از ماینوکسیدیل:

این دارو در شکل های مختلف مایع، کف و شامپو قابل استفاده است و یکی از موثرترین داروها در رشد مجدد مو می باشد. مقدار مصرف این دارو برای زنان روزی یکبار و برای مردان روزی دوبار است. با مالیدن این دارو به سر به مدت 6 ماه می توانید علاوه بر جلوگیری از ریزش شاهد رویش موهای خود نیز باشید. از عوارض این دارو می توان به تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته مجاور صورت و دست ها اشار کرد.

روش های دارویی موثر برای رشد مجدد مو

  1. استفاده از فیناستراید:

یکی دیگر از روش های جلوگیری از ریزش مو و رویش دوباره آن استفاده از قرص فیناستراید است. این دارو که مخصوص مردان است باید به مدت چند ماه روزانه یک عدد مصرف شود تا رشد مجدد مو حاصل شود. از عوارض نادر این دارو کاهش میل جنسی و ابتلا به سرطان پرستات می باشد.

  1. مزوتراپی:

یکی از روش های موثر و مطمئن برای رشد مجدد مو مزوتراپی مو است. در این روش مواد مغذی و داروها به صورت مستقیم به سر تزریق می شود و این کار باعث می شود تا مواد مغذی فولیکول مو به صورت مستقیم تامین شود. پس از مدتی استفاده از این روش شما می توانید شاهد نشانه هایی از رویش دوباره موهای خود باشید.

  1. کاشت مو:

 یکی دیگر از روش های موثر برای رشد مجدد مو کاشت می باشد. در این روش فولیکول های مو را از قسمت پشت سر برداشته و در قسمت های طاس سر پیوند می زنند. از عوارض این روش می توان به کبودی، تورم و درد اشاره کرد.

  1. مصرف ویتامین های مخصوص:

مصرف ویتامین های A، E،B ، D، آهن و زینک باعث رشد مجدد مو خواهد شد.

روش های طبیعی موثر در رشد مجدد مو

همانطور که می دانید روش های دارویی ممکن است عوارض و خطراتی را داشته باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد برای رشد مجدد مو خود از روش های خانگی و طبیعی استفاده می کنند. این روش ها به شرح زیر هستند:

روش های طبیعی موثر در رشد مجدد مو

  1. تغییر سبک زندگی: درست کردن ساعت خواب، رژیم مناسب و ورزش کردن می تواند تاثیر بسیار زیادی در رشد مجدد مو داشته باشد.
  2. دوری از استرس: استرس یکی از مهم ترین عوامل ریزش مو است. بنابراین برای آن که بتوانید شاهد رشد مجدد مو باشید باید از استرس دوری کنید.
  3. ماساژ پوست سر: ماساژ دادن پوست سر با روغن های مخصوص تاثیر بسیار زیادی در رشد مجدد مو دارد. همچنین ماساژ باعث کاهش تنش و استرس نیز می شود.
  4. شستشوی درست مو: یکی از مهم ترین مسائل در این خصوص استفاده از شامپوی مناسب است. شامپوی شما باید بر اساس پوست سرتان انتخاب شود. همچنین نوع شستشو برای موهای خشک و موهای چرب بسیار متفاوت است. شستشوی بیش از حد باعث خشک شدن موها و شستشوی کم نیز باعث چرب شدن آن ها می شود. برای رشد مجدد مو سعی کنید به شامپو و روش شستشو اهمیت دهید.
  5. روغن گیاهی و آب برنج: استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، رزماری، ماهی و… به رویش مجدد موها کمک می کند. همچنین آب باقی مانده از آبکش کردن برنج دارای موادی است که باعث رشد مجدد مو می شود.

به نظر شما کدام یک از داروهای نام برده تاثیر بیشتری دارد؟ روش های پزشکی موثرتر هستند یا روش های طبیعی و خانگی؟ شما می توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.