بوتاکس خط خنده

بوتاکس خط خنده

بوتاکس خط خنده چیست و چه کسانی کاندید مناسب این امر هستند؟پوست انسان در سنین کم دارای جوانی و شادابی خاصی بوده و حفظ این شادابی همواره یکی از دغدغه های زندگی انسان می باشد. یکی از معضلات و مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند پیر شدن پوست صورت و چین و چروک هایی است که روی آن ایجاد می شود. همانطور که می دانید پوست انسان در سنین بالا دچار افتادگی شده و خطوط صورت مانند خط لبخند عمیق تر می شود. از زمان گذشته انسان به دنبال روش های مختلفی را برای جلوگیری از این مشکل بوده است اما بسیاری از این روش ها به حد کافی اثرگذار نیستند. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از عمیق شدن چین و چروک های صورت بوتاکس می باشد. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره بوتاکس خط خنده ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خط خنده چیست؟

پیش از آن که به توضیح بوتاکس خط خنده بپردازیم ممکن است با این سوال مواجه شده باشید که خط خنده چیست؟ خط خنده در واقع خطوطی است عمودی که هنگام خندیدن کناره لب ایجاد می شود. این خطوط که از کناری بینی تا اطراف دهان ادامه دارند به مرور زمان به علت کاهش کلاژن و الاستین پوست صورت در سنین بالا عمیق می شوند. عمیق شدن این خطوط باعث ایجاد چین و چروک هایی اطراف بینی و دهان شده و که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی صورت می گذارند. با این که این خطوط بسیار طبیعی هستند اما بسیاری از افراد از ایجاد آن ها ناراضی بوده و سعی دارند از عمیق شدن آن ها جلوگیری کنند. انجام بوتاکس یکی از بهترین روش ها برای کسانی است که علاقه ای به جراحی و نقاهت طولانی مدت ندارند.

بوتاکس خط خنده چیست؟

به طور کلی بوتاکس یک ماده تزریقی فلج کننده عضلات است که از سم بوتولونیوم نوع A تشکیل شده است. همانطور که می دانید مهم ترین دلیل ایجاد چین و چروک در صورت حرکت عضلات است و زمانی که عضلات حرکت نداشته باشند خطوط عمیق نخواهند شد. پزشکان متوجه شدند که می توانند با فلج کردن عضلات صورت به کمک بوتاکس از ایجاد چین و چروک های بیشتر در صورت جلوگیری کنند. بوتاکس خط خنده تزریق بوتاکس به قسمت اطراف بینی و دهان است که باعث رفع چین و چروک های ناشی از خندیدن می شود. البته باید در نظر داشته باشید که بوتاکس یک روش پیشگیری بوده و افرادی که چین و چروک های عمیقی دارند بهتر است از این روش درمانی استفاده نکنند.

بوتاکس خط خنده چیست؟
بوتاکس خط خنده

سم بوتولولیوم نوع A که در بوتاکس خط خنده به کار رفته است در واقع باعث فلج کردن اعصاب به صورت موقت می شود. این سم باعث می شود تا عضلات ارادی صورت فلج شده و پیام منقبض شدن را از مغز دریافت نکند. البته باید بدانید سم بوتولونیوم از سم های خطرناک طبیعت است که توسط باکتری تولید می شود. اما شما نباید احساس نگرانی داشته باشید. زیرا این سم وارد گردش خون شما نشده و در بوتاکس از این سم به صورت موضعی استفاده می شود.

بهترین کاندیدا برای بوتاکس خط خنده

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که بهترین کاندیدا برای بوتاکس خط خنده چه افرادی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تمام افرادی که از خطوط ایجاد شده دور لب خود ناراضی هستند می توانند از این روش درمانی استفاده کنند اما تزریق بوتاکس به افراد با شرایط زیر توصیه نمی شود:

  • خانم هایی که باردار هستند و یا در حال شیردهی می باشند.
  • افرادی که از اختلالات عصبی رنج می برند.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون و یا داروهای خاص استفاده می کنند.
  • کسانی که به بوتاکس حساسیت داشته و یا سابقه حساسیت به این مواد را دارند.

افرادی که دارای شرایط گفته شده نیستند می توانند از سنین 18 تا 65 سالگی به بوتاکس خط خنده بپردازند. البته باید در نظر داشته باشید که بهتر است بوتاکس را در سنین پایین و پیش از ایجاد خطوط عمیق انجام دهید.

بیشتر بخوانید:مزونیدلینگ چیست؟ بررسی انواع مزونیدلینگ و مزایا و معایب

نکات مهم پیش از بوتاکس خط خنده

در صورتی که شرایط استفاده از بوتاکس خط خنده را دارا هستید باید به یک مرکز معتبر برای تزریق مراجعه کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان بوتاکس را در آرایشگاه ها انجام ندهید. زیرا این کار می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. پیش از آن که به بوتاکس بپردازید باید به رعایت نکاتی بپردازید که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، ژلوفن و… خودداری کنید. این مواد باعث جلوگیری از لخته شدن خون شده و می تواند مشکلاتی را در تزریق ایجاد کند.
  • بهتر است از استعمال سیگار، مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین خودداری کنید.
  • سعی کنید در روز انجام تزریق صورت را تمیز کرده و آرایش نداشته باشید.
  • با پزشک خود درباره سابقه بیماری، دارویی و حساسیت های خود مشورت کنید.
نکات مهم پیش از بوتاکس خط خنده
بوتاکس خط خنده

مراقبت های پس از بوتاکس خط خنده

با این که دوران نقاهت بوتاکس خط خنده بسیار کوتاه است اما پس از تزریق باید به انجام مراقبت هایی بپردازید که عدم رعایت آن ها می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. رعایت این مراقبت های همچنین می تواند نتیجه درمان را بهتر کند. این مراقبت های به شرح زیر می باشند:

  • به مدت چهار ساعت پس از تزریق از لمس کردن محل تزریق و یا خوابیدن روی آن خودداری کنید.
  • سعی کنید بین 20 تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس از انجام فعالیت های ورزشی و سنگین خودداری نمایید.
  • در صورت احساس سوزش خفیف در ناحیه درمان احساس نگرانی نکنید. این عارضه چند روز پس از تزریق برطرف خواهد شد.
  • برای کاهش کبودی ها در ناحیه درمان سعی کنید به مدت چند روز پس از درمان از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین و ژلوفن خودداری نمایید.
  • یکی از مهم ترین مراقبت هایی که پس از بوتاکس باید انجام دهید عدم مصرف ویتامین E می باشد. مصرف دیگر ویتامین ها مجاز می باشد.
  • اگر قصد کاهش کبودی ها را دارید می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که کمپرس یخ نباید به صورت مستقیم به پوست صورت برخورد داشته باشد. 

عوارض بوتاکس خط خنده

بوتاکس خط خنده از روش های کم تهاجمی و بی خطر محسوب می شود اما باید بدانید هر روش درمانی دارای عوارض و مشکلات خاص خود می باشد. این روش جوان سازی پوست ممکن است عوارض داشته باشد که به ندرت ایجاد می شود. این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • کبودی، قرمزی و التهاب ناحیه درمان از عوارض این روش جوان سازی پوست می باشد.
  • در برخی از مواقع ممکن است در لب ها احساس درد داشته باشید.
  • در بعضی از افراد بی حسی لب ها و نواحی اطراف آن مشاهده شده است.
  • سردرد یکی دیگر از عوارض این روش می باشد.

عوارض بوتاکس خط خنده

نتایج بوتاکس خط خنده

اگر قصد دارید از یک روش کم خطر برای جوان سازی پوست خود استفاده کنید باید بدانید روش بوتاکس خط خنده یکی از بهترین روش ها برای این کار می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که بوتاکس یک روش موقت است و به صورت دائمی به برطرف کردن چین و چروک های اطراف لب نمی پردازد. شما می توانید 2 تا 3 روز پس از تزریق نتایج آن را تا حدودی مشاهده کرده و پس از 14 روز به نتیجه نهایی و مطلوب خود برسید. ماندگاری این روش جوان سازی پوست بین 3 تا 6 ماه بوده و اگر قصد دارید ماندگاری بیشتر داشته باشد باید با مشورت پزشک تزریق را در فواصل زمانی مشخصی انجام دهید.