جوانسازی

تزریق زیبایی

دپارتمان کاشت

هایفوتراپی

لیزر مو زائد

مراقبت جوانسازی

مراقبت تزریق

مراقبت کاشت

لیزر ترک های پوستی

لیزر ترک های پوستی

ترک های پوستی از مشکلاتی هستند که انسان ممکن است در سنین مختلف با آن مواجه شود. از آن جایی که پوست وسیع ترین ارگان بدن شمرده می شود، انبساط و انقباض بسیار زیادی دارد. این ویژگی پوست باعث شده است تا انعطاف بیشتری داشته باشد اما بافت هایی که آن را تقویت می کنند، در صورت کشیدگی بیش از حد دچار مشکل می شوند. این مشکل به صورت خط هایی روی پوست نمایان می شود که به آن ترک های پوستی گفته می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های مدرنی برای رفع این ترک ها ایجاد شده است که یکی از بهترین آن ها استفاده از اشعه لیزر می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح لیزر ترک های پوستی بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ترک های پوستی چه هستند؟

پیش از آن که به توضیح روش لیزر ترک های پوستی بپردازیم باید بدانید ترک های پوستی چه هستند؟ همانطور که گفته شد انبساط و کشیدگی بیش از حد پوست باعث آسیب بافت های تقویت کننده آن می شود. این کشیدگی به صورت خطوط و ترک هایی روی پوست نمایان می شوند. زمانی که لایه میانی پوست کشیده می شود، فیبرهای کلاژن آن پاره شده و رگ های خونی پنهان در زیر پوست به صورت خطوط راه راه قرمز و بنفش از میان این شکاف ها دیده می شوند. پس از آن که رگ ها التیام پیدا کنند، به صورت خطوط نقره ای و سفید رنگ روی پوست دیده می شوند. این ترک ها هیچ گونه دردی را به همراه ندارند اما تاثیر آن ها روی زیبایی و اعتماد به نفس افراد بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید:واریس و راه‌ های درمان آن

علت ایجاد ترک های پوستی

به طور کلی علت ایجاد ترک های پوستی کشیدگی بیش از حد پوست در برخی از نواحی بدن مانند شکم، ران، سینه ها و… می باشد اما پاسخی برای سوال چرا برخی از افراد دچار این مشکل می شوند و برخی دیگر نمی شوند، وجود ندارد. بر اساس مطالعات کارشناسان، زنانی که در سنین پایین باردار می شوند بیشتر دچار این مشکل می شوند. همچنین زنانی که در طول بارداری خود وزن بیش از حد می گیرند نیز به احتمال زیاد دچار ترک های پوستی می شوند. البته طبق تحقیقات انجام شده هورمون های استورئیدی تاثیر بسیاری در ایجاد این ترک ها روی پوست دارند. بنابراین افرادی که داروهای استروئیدی و یا کرم های موضعی آن را مصرف کرده اند بیشتر مستعد این ترک ها هستند. کارشناسان بر این باورند که هورمون های استروئیدی می تواند باعث ضعیف شدن و شکنندگی کلاژن شود. با این که تا چند سال پیش درمانی قطعی برای رفع این مشکل وجود نداشت اما امروزه لیزر ترک های پوستی می تواند تا حد زیادی به حذف این ترک ها از روی پوست بپردازد.

علت ایجاد ترک های پوستی

درمان ترک های پوستی با لیزر

بدون شک یکی از بهترین روش ها برای رفع ترک های پوستی استفاده از لیزر می باشد. اشعه لیزر در واقع یک اشعه با انرژی بسیار بالاست که با گرم کردن نقاط تحت درمان، باعث درمان آن می شود. لیزر های پالسی رنگی و لیزرهای شدید می توانند در رفع ترک های پوستی موثر باشند و باعث افزایش کلاژن سازی پوست در ناحیه درمان شوند. لیزر ترک های پوستی در کلینیک های مخصوص و تحت نظر پزشکان متخصص انجام می شود. این روش درمانی باید طی چندین جلسه انجام شود و توانایی رفع 20 تا 60 درصد ترک های پوستی را دارا می باشد. در ادامه مطلب به توضیح نحوه انجام این روش خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد لیزر ترک های پوستی

ممکن است با این سوال مواجه شده باشید که نحوه عملکرد و یا مکانیسم این روش درمان به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در این لیزر بر خلاف لیزرهای قدیمی که نور لیزر با شعاع بزرگ روی پوست تابیده می شود، ستون هایی از نور لیزر با شعاع در حد میکرون بر روی پوست تابیده می شود. در نتیجه قسمت های از سطح پوست یعنی اپیدرم سالم باقی می مانند و ترمیم پوست از همین مناطق سالم اشعه نخورده آغاز می شود.

در این روش درمانی اشعه تابیده شده از لایه سطحی پوست به درون پوست یعنی لایه درم وارد شده و در عمق یک تا دو میلیمتری پوست بدن اثر می کند. لایه میانی پوست همان لایه ای است که ترک ها در آن ایجاد شده اند و لیزر با نفوذ به این لایه باعث ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. تابش اشعه لیزر باعث تحریک سلول های کلاژن ساز در این ناحیه شده و در نهایت به بهبود مشکلات ایجاد شده برای پوست می پردازد. از لیزر ترک های پوستی برای درمان مشکلات دیگر پوست مانند رفع آکنه، جای زخم و اسکار و غیره استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:کلینیک لیزر -همه آنچه باید درباره کلینیک لیرز بدانید

تعداد جلسات لیزر ترک های پوستی

در مطالب قبل گفته شد که روش لیزر ترک های پوستی یک روش چند جلسه ای است و نمی توان از آن در جلسه اول انتظار درمان کامل داشت. به طور کلی برای درمان ترک های پوستی و رفع ظاهر بد آن ها باید 3 تا 5 جلسه لیزر درمانی کرد. این جلسات باید به صورت ماهی یکبار انجام شود. از آن جایی که لیزر درمانی برای رفع ترک های پوستی همراه با لایه برداری است بهتر است این جلسات در فواصل کمتر از یک ماه انجام نشود تا پوست فرصت ترمیم را داشته باشد.

تعداد جلسات لیزر ترک های پوستی

عوارض لیزر ترک های پوستی

همانطور که می دانید هر روش درمانی دارای عوارض مخصوص به خود است و در صورتی که مراقبت های لازم انجام نشود این عوارض افزایش پیدا می کنند. اگر لیزر ترک های پوستی توسط یک پزشک متخصص و ماهر انجام شود احتمال بروز عوارض بسیار کاهش پیدا می کند. همچنین پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا دستگاه های جدید دارای عوارض کمتری باشند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید در صورت عمیق بودن ترک ها اوپراتور مجبور است تا قدرت دستگاه را بیشتر کرده و همین امر احتمال بروز عوارض را بالا می برد. یکی از مهم ترین این عوارض ایجاد لکه های تیره رنگ روی پوست بعد از لیزر می باشد.

مراقبت های پیش از لیزردرمانی

پیش از آن که نسبت به رفع ترک های پوستی با لیزر بروید باید مراقبت هایی را انجام دهید تا خطرات و عوارض کاهش پیدا کنند. یکی از مهم ترین کارهایی که باید پیش از لیزردرمانی انجام دهید دوری از آفتاب است. سعی کنید 2 ماه پیش از درمان از نور مستقیم آفتاب دوری کنید. همچنین در صورتی که سابقه تبخال دارید با پزشک خود مطرح نمایید. سابقه تبخال احتمال فعال شدن ویروس تبخال در بدن را بعد از لیزر افزایش می دهد. انجام این مراقبت ها باعث می شود تا حد زیادی از ایجاد عوارضی مانند لکه های تیره رنگ کاهش یابد.

مراقبت های بعد لیزردرمانی

پس از جلسه لیزر ترک های پوستی پزشک به شما توصیه هایی می کند. این توصیه ها باعث می شود تا درمان تا حد زیادی موفقیت آمیز شده و عوارض و همچنین درد شما نیز کاهش یابد. پوست بلافاصله پس از لیزردرمانی متورم و قرمز می شود. پزشک برای کاهش این التهاب پوست شما را با محلول ویژه ای پوشانده و پانسمان می کند. در صورتی که احساس درد داشتید می توانید از مسکن های تجویز شده و کمپرس سرد استفاده نمایید. کمپرس سرد می تواند در کاهش التهاب پوست نیز تا حد زیادی موثر باشد. دوران نقاهت لیزردرمانی حدود 7 روز است. سعی کنید در طول این مدت از منزل خارج نشوید.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر نمایید.