جوانسازی

تزریق زیبایی

دپارتمان کاشت

هایفوتراپی

لیزر مو زائد

مراقبت جوانسازی

مراقبت تزریق

مراقبت کاشت

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

چین و چروک‌ها از مهم‌ترین علائم پیری هستند که در سنین میانسالی به عنوان اولین نشانه‌ها روی پوست صورت ظاهر می‌شوند. در زمان گذشته انسان به دنبال رفع و یا جلوگیری از این چین و چروک‌ها نبود، اما امروزه جوانسازی پوست برای بسیاری از مردم حائز اهمیت شده است. پزشکان با پیشرفت علم و تکنولوژی توانسته‌اند روش‌های متنوعی را برای جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک‌های صورت ایجاد کنند. یکی از روش‌هایی که امروزه بیشتر مردم از آن برای جوانسازی پوست خود بهره می‌برند روش تزریق بوتاکس می‌باشد. بوتاکس در واقع با فلج کردن عضلات از عمیق شدن خطوط صورت جلوگیری می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بوتاکس پیشانی و دور چشم چیست؟

قبل از توضیح درباره عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم ممکن است با این سؤال مواجه شده باشید که بوتاکس چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت بوتاکس در واقع یک روش جوانسازی پوست است که بیشتر برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌ها روی صورت مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. در این روش پزشکان از ماده‌ای به نام بوتاکس برای فلج کردن بخشی از عضلات صورت بهره می‌برند. این ماده که از سم ضعیف شده بوتولونیوم نوع A تشکیل شده است، به صورت موقت عضلات صورت شما را فلج کرده باعث جلوگیری از حرکت آن می‌شود. همانطور که می دانید خطوط روی صورت حاصل سال‌ها حرکت عضلات آن می‌باشند. بنابراین پزشکان در روش تزریق بوتاکس با تزریق سم بوتولونیوم باعث فلج شدن عضلات صورت و عدم حرکت آن‌ها می‌شوند. عدم حرکت عضلات خود به خود به کاهش خطوط نیز می‌انجامد. توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس موقت بوده و نهایتاً 6 ماه ماندگاری دارد. بوتاکس پیشانی و دور چشم از رایج‌ترین بوتاکس ها بوده و بسیاری از مردم به بوتاکس این نواحی از صورت می‌پردازند.

روش تزریق بوتاکس یک روش بسیار ایمن بوده اما اگر در یک مرکز معتبر انجام نشود عوارضی را به همراه خواهد داشت. در ادامه به توضیح این عوارض خواهیم پرداخت.

بوتاکس پیشانی و دور چشم چیست؟
عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

عوارض عمومی بوتاکس پیشانی و دور چشم به چه صورت است؟

به طور کلی زمانی که شما به تزریق بوتاکس می‌پردازید ممکن است عوارضی را تجربه کنید. از عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم که عموم مردم به آن مواجه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قرمزی و تورم: با اینکه روش بوتاکس یک روش کم تهاجمی محسوب می‌شود، اما به هر حال این روش با استفاده از سوزن انجام می‌شود. بدون شک زمانی که سوزن وارد پوست می‌شود، بدن به صورت طبیعی شروع به نشان دادن واکنش می‌کند. برخی از عوارض مانند قرمزی و تورم از عوارض طبیعی بوتاکس بوده که چند ساعت بعد از تزریق از بین می‌روند. این عوارض نیاز به درمان نداشته و شدت آن‌ها به ضخامت سوزن بستگی دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که تجربه پزشک از مهم‌ترین عوامل در این موضوع است. بنابراین سعی کنید بوتاکس را در یک کلینیک معتبر انجام دهید.
  2. درد: برخی از افراد ممکن است در هنگام تزریق بوتاکس مقداری درد را تجربه کنند. اینکه در هنگام بوتاکس چه مقدار احساس درد داشته باشید کاملاً به آستانه دردناکی شما بستگی داشته و در صورتی که تحمل درد را ندارید، می‌توانید یک ساعت قبل از تزریق با مشورت پزشک استامینوفن مصرف کنید. البته در برخی از درمان‌ها پزشکان از کرم‌های بی حسی نیز استفاده می‌کنند. این درد ممکن است 30 دقیقه بعد از تزریق باعث اذیت شما شود.
  3. سردرد و حالت تهوع: بین 2 الی 15 درصد از مراجعین پس از تزریق بوتاکس عارضه سردرد و حالت تهوع را تجربه می‌کنند. این عوارض را می‌توان شایع‌ترین عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم دانست. البته این عارضه بسیار خفیف بوده و بیشتر برای افرادی که اولین تزریق بوتاکس خود را انجام می‌دهند اتفاق می افتد. سردرد و حالت تهوع پس از تزریق ممکن است از چند ساعت تا چند روز ماندگاری داشته باشد.
  4. کبودی: یکی دیگر از عوارض شایع بوتاکس کبودی می‌باشد. این عارضه به علت سوارخ شدن عروق خونی به وجود می‌آید. در این مواقع پزشک مهارت کافی را در تزریق نداشته و محل عروق خونی را به خوبی شناسایی نکرده است. در صورت عدم مهارت پزشک در اینباره ممکن است آسیب‌هایی به عروق خونی وارد شود.
عوارض عمومی بوتاکس پیشانی و دور چشم به چه صورت است؟
عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

عوارض بوتاکس پیشانی

خطوط بین ابرو و پیشانی از خطوط رایجی هستند که بیشتر افراد در سنین بالا با آن‌ها مواجه می‌شود. این خطوط حاصل حرکت عضلات صورت ما برای نشان دادن احساسات می‌باشد. خطوط روی پیشانی به علت کاهش کلاژن در سنین پیری عمیق شده و چین و چروک‌هایی را در این ناحیه ایجاد می‌کند. عمیق شدن چین و چروک‌های روی پیشانی باعث کاهش زیبایی و اعتماد به نفس در افراد می‌شود. تزریق بوتاکس در این ناحیه باعث عدم حرکت عضلات و کاهش خطوط روی پیشانی می‌شود. البته این روش دارای عوارضی است که به عنوان عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم شناخته می‌شود. عوارض بوتاکس پیشانی به شرح زیر هستند:

  1. افتادگی ابرو: عضله پیشانی که فرونتالیس نام دارد، یک عضله نازک، عریض و حساس به پایین‌ترین دوز بوتاکس می‌باشد. زمانی که پزشکان مهارت کافی را در تزریق بوتاکس نداشته باشند، ممکن است بوتاکس را کمی پایین‌تر از محل اصلی تزریق کرده و باعث ایجاد عارضه افتادگی ابرو شوند. در این عارضه پلک‌ها و پیشانی احساس سنگینی کرده و این موضوع با آرایش کردن صورت بیشتر می‌شود. البته این عارضه خطری برای شما نداشته و روی بینایی شما اثر نمی‌گذارد. عارضه افتادگی ابرو بین 1 تا 4 هفته به صورت کامل برطرف می‌شود.
  2. بی احساسی چهره: اگر تزریق بوتاکس در دوزهای بیش از حد انجام شود چهره فرد دچار بی احساسی می شود. به این عارضه چهره یخ زده نیز گفته می شود. همانطور که گفته شد عضله پیشانی نسبت به ماده بوتاکس حساسیت بسیار بالایی داشته و برای جلوگیری از این عارضه بهتر است از دوز پایین برای تزریق در پیشانی استفاده کنید.
  3. مفیستو: یکی دیگر از عوارض تزریق بوتاکس به ناحیه پیشانی علامت مفیستو می‌باشد. علامت مفیستو در واقع به بالا رفتن بخش میانی و یا یک سوم انتهایی ابرو پس از تزریق بوتاکس گفته می‌شود. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که قسمت‌هایی از عضلات پیشانی به خوبی فلج نشده باشند.
عوارض بوتاکس پیشانی
عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

عوارض بوتاکس دور چشم

در این بخش از توضیح عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم قصد داریم به توضیح عوارض تزریق بوتاکس در ناحیه پلک‌ها و دور چشم بپردازیم. می‌دانید که معروف‌ترین خطوط دور چشم خطوط پنجه کلاغی نام دارند. این خطوط حاصل حرکت عضلات دور چشم می‌باشند. این عضله سطحی، نازک، عریض و بسیار قدرتمند می‌باشد. یکی از عارضه‌هایی که در تزریق بوتاکس دور چشم ایجاد می‌شود، افتادگی یا فتق بالشتک‌های چربی زیر چشم است. عضله دور چشم وظیفه ماساژ عروق لنفاوی اطراف چشم را دارد و به تلخیه مایعات اضافی در این ناحیه می‌پردازد. فلج شدن این عضله می‌تواند باعث عدم تخلیه این مایعات و تورم زیر چشم شود. همچنین اشتباه در تزریق بوتاکس می‌تواند باعث شل شدن پلک پایینی شود. البته این عارضه موقتی بوده و پس از مدتی برطرف می‌شود. از دیگر عوارض تزریق بوتاکس دور چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلک‌های پایین و بالا دچار افتادگی می‌شود.
  • فرد دچار دوبینی می‌شود که بسیار نادر است.
  • لب فرد دچار افتادگی می‌شود که این عارضه نیز به ندرت پیش می‌آید.
  • در برخی موارد نادر نیز خطوط روی گونه عمیق‌تر می‌شوند.

سخن پایانی

اگر قصد تزریق بوتاکس به نواحی دور چشم و پیشانی خود را دارید توصیه می‌شود پیش از آغاز درمان با پزشک زیبایی در این خصوص مشورت کرده و بهترین و معتبرترین کلینیک زیبایی را برای تزریق بوتاکس انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید یک کلینیک زیبایی معتبر باید دارای ویژگی٬هایی باشد که در مقالات پیشین به آن‌ها اشاره کردیم.

مجهزترین کلینیک پوست و مو تهران

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر نمایید.