تزریق ژل لب

تزریق ژل

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در سنین پیری بر انسان به وجود می آید، پیری پوست می باشد. زمانی که انسان پا به سن می گذارد پوست دچار افتادگی می شود. این مشکلات چین و چروک‌ها را به‌همراه می‌آورد. هرچه سن بالاتر می‌رود، چین و چروک ها نیز عمیق‌تر می‌شوند. امروزه جوانسازی پوست یکی از دغدغه‌های مردم بوده و برای آن روش‌های مختلفی نیز ایجاد شده‌است. یکی از بهترین روش‌ها برای جبران حجم از دست رفته پوست در سنین پیری تزریق ژل می باشد. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در این زمینه ارائه کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تزریق ژل یا فیلر چیست؟

ژل، فیلر و یا پرکننده ها موادی مصنوعی و طبیعی هستند که پس از تزریق به زیر پوست حجم از دست رفته پوست را جبران می کنند. با توجه به تعریف فیلر، تزریق ژل یک روش جوانسازی پوست است که امروزه بسیاری از مردم به استفاده از آن روی آورده اند. در این روش پزشک با توجه به میزان مورد نیاز ، به تزریق فیلر به زیر پوست می پردازد. زمانی که این فیلر وارد پوست می شود به تحریک کلاژن سازی پرداخته و باعث رفع چین و چروک ها، ترمیم بافت و حجم دهی به پوست می شود. این روش که معمولا در کلینیک های زیبایی توانسته توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده و بیشتر برای حجم دهی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:ژل های ژوویدرم (Juvederm)

کاربردهای تزریق ژل چیست؟

مردم معمولا از روش تزریق ژل برای رفع چین و چروک های پوست صورت خود استفاده می کنند اما باید بدانید این روش بی نظیر جوانسازی پوست دارای کاربردهای بسیاری است. از نظر FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) ژل دارای کاربردهای زیر می باشد:

  • از این روش می توان برای حجم دهی به پوست استفاده کرد. برای مثال برای افزایش حجم لب ها و گونه مورد استفاده قرار می گیرد. عموم مردم به این کاربرد پروتز می گویند.
  • خطوط روی چهره در صورت عمیق شدن تنها با تزریق فیلرها از بین خواهند رفت. با استفاده از ژل می توانید چین و چروک های صورت را از بین ببرید.
  • جبران حجم از دست رفته پوست صورت یکی از کاربردهای این روش می باشد. همانطور که گفته شد در سنین پیری حجم پوست کاهش یافته و زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • پوست پشت دست ها در سنین پیری با کاهش حجم مواجه می شود، به طوری که چین و چروک هایی روی آن ایجاد می شود. با این روش می توان به برطرف کردن این مشکل پرداخت.
  • بسیاری از مردم از این روش برای اصلاح فرم بینی خود استفاده می کنند. با تزریق پرکننده ها می توانید بدون جراحی، به فرم دهی بینی خود بپردازید.

البته برخی از مردم با تزریق ژل به انجام کارهایی مانند افزایش حجم سینه ها، باسن، پاها و تزریق به استخوان، تاندون و رباط می پردازند. این کاربردها از نظر FDA تایید نشده و بهتر است از از ژل ها برای موارد نام برده استفاده نکنید.

ژل های غیر قابل جذب و انواع آن

برای آن که به توضیح روش تزریق ژل بپردازیم باید با انواع ژل نیز آشنایی داشته باشید. یکی از انواع ژل، فیلرهای غیر قابل جذب یا دائمی هستند. امروزه استفاده از این ژل ها بسیار کاهش پیدا کرده است و به دلیل خطرات و عوارضی که به دنبال دارند FDA تنها یکی‌از انواع این ژل‌ها را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید : بلفاروپلاستی

با اینکه دیگر ژل های غیر قابل جذب تاییدیه کشورهای اروپایی و استرالیا را دارند اما این تاییدیه تنها به معنای بهداشتی بودن آن ها می باشد و عوارض جانبی آن ها را بررسی نمی کند. نکته قابل توجه درباره ژل های غیر قابل جذب این است که تزریق این فیلرها برای چین و چروک های بسیار عمیق مناسب است.

یکی از انواع ژل های غیر قابل جذب ژل PMMA ( پلی متیل متاکریلات) می باشد. براساس قانون FDA استفاده‌از این ژل تنها برای ازبین‌بردن چین و چروک های دور لب مجاز است اما مردم برای مواردی دیگری مانند رفع جای آکنه، پر کردن جای زخم ها و حجم دهی به لب ها استفاده می کنند. ژل PMMA از مواد مصنوعی ساخته شده است اما به راحتی برای بافت های بدن قابل تحمل است. مواد تشکیل دهنده این ژل با بدن سازگار بوده و به صورت دائمی بدون مشکل در بدن باقی می ماند.

بیشتر بخوانید:مزوژل و انواع آن

ژل های موقت یا قابل جذب

پرکاربردترین انواع فیلر که در روش تزریق ژل مورد استفاده قرار می گیرد ژل های موقت هستند. باتوجه به نام آن‌ها، این فیلرها پس‌ازمدتی به بدن جذب شده و جزئی از بافت‌بدن می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع ژل‌های موقت یا قابل‌جذب خواهیم‌پرداخت:

  1. کلاژن:

    یکی از اساسی‌ترین اجزای ساختار پوست کلاژن است. این ماده نوعی پروتئین است که در پوست و سایر بافت‌های‌بدن وجود دارد. کلاژن در واقع باعث سفتی و قوام پوست می‌شود. در بافت‌های دیگر مانند عضلات و استخوان‌ها باعث استحکام می‌شود. همانطورکه گفته‌شد در سنین‌پیری پوست با کاهش کلاژن مواجه می‌شود. ژل‌های کلاژنی معمولا از منابع حیوانی و سلول‌های انسانی گرفته‌شده و با تزریق آن‌ها به پوست مشکلات آن برطرف می‌شود. اثرات این ژل ها معمولا بین 3 تا 4 ماه ازبین می‌روند.

  2. هیالورونیک اسید:

    یکی دیگر از موادی که در بافت های مختلف بدن وجود دارد هیالورونیک‌اسید می باشد. این ماده در واقع نوعی ماده قندی است که زمان ترکیب با آب حالتی ژل مانند پیدا می کند. معمولا در بافت هایی مانند پوست و غضروف وجود دارد. این ماده را می‌توان محبوب‌ترین ژل موقت در میان مردم دانست. امروزه بسیاری از مردم از این فیلر در تزریق ژل استفاده می‌کنند. این ماده را معمولا از باکتری ها در آزمایشگاه و یا از منابع حیوانی تولید می‌کنند. ماندگاری این ژل معمولا بین 6 تا 12 ماه می‌باشد.

  3. هیدروکسی آپاتیت کلسیم:

    این ماده نیز از مواد طبیعی موجود در بدن است که در کنار کلاژن باعث استحکام بیشتر می‌شود. هیدروکسی آپاتیت کلسیم یکی از مواد معدنی بدن است که در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد. این ماده را برای تزریق در یک محلول ژل مانند حل می‌کنند و سپس برای جوانسازی پوست بخصوص پوست پشت دست مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماندگاری این ماده 18 ماه می باشد.

  4. پلی لاکتیک اسید:

    این ماده نوعی پلی‌مر مصنوعی است که در بدن جذب می‌شود. این ماده زیست تخریب شونده و سازگار با بافت بدن برای ساخت بخیه جذبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق این ماده را درطول چندماه انجام داده و ماندگاری آن تقریبا 2سال است.


بهترین ژل برای تزریق

اینکه در میان فیلرهای موجود کدام یک از آن ها برای روش تزریق ژل بهترین است بستگی به شما و هدف از استفاده از این روش دارد. اما امروزه پرکاربردترین فیلرها در میان مردم فیلرهای قابل جذب هیالورونیک اسید می باشد. تزریق این فیلرها به مراتب آسان‌تر از تزریق دیگر ژل‌ها بوده و عوارض جانبی آن‌ها نیز کمتر است. همچنین در صورت بروز حساسیت و عوارض، درمان این مشکلات نیز بسیار ساده می‌باشد.

 

سوالات متداول

 

1.ژل یا فیلر چیست؟

ژل، فیلر و یا پرکننده ها موادی مصنوعی و طبیعی هستند که پس از تزریق به زیر پوست حجم از دست رفته پوست را جبران می کنند.

2. کلاژن چیست؟  یکی از اساسی‌ترین اجزای ساختار پوست کلاژن است. این ماده نوعی پروتئین است که در پوست و سایر بافت‌های‌بدن وجود دارد. کلاژن در واقع باعث سفتی و قوام پوست می‌شود.

3. هیالورونیک اسید چیست؟

یکی دیگر از موادی که در بافت های مختلف بدن وجود دارد هیالورونیک‌اسید می باشد. این ماده در واقع نوعی ماده قندی است که زمان ترکیب با آب حالتی ژل مانند پیدا می کند. معمولا در بافت هایی مانند پوست و غضروف وجود دارد.