عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش

عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش

موی سر از مهم ترین اجزا در زیبایی انسان به شمار می رود. خالی شدن قسمت های مختلف سر از مو می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش زیبایی افراد داشته باشد. این موضوع می تواند در اعتماد به نفس افراد تاثیر گذاشته و باعث دوری آن ها از جمع شود. در همین راستا می توان گفت که یکی از معضلات مهم انسان در زندگی ریزش مو است که برای افراد در سنین مختلف ایجاد می شود. ریزش مو از مشکلاتی است که هم آقایان و هم خانم ها آزار داده و پیدا کردن یک روش برای جلوگیری از آن یکی از دغدغه های انسان در طول تاریخ بوده است. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علائم ریزش مو

پیش از آن که به توضیح عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش بپردازیم باید بدانید که علائم ریزش مو چیست؟ در بسیاری از مواقع ما زمانی متوجه ریزش مو می شویم که مدت زیادی از شروع ریزش گذشته و حجم زیادی از موهای ما ریخته است. به طور معمول در هر شبانه روز 50 تا 100 تار از موهای سر می ریزند و جای آن ها با تار موهای جدید پر می شود. در صورتی که تعادل ریزش و رویش مو برهم بخورد و تراکم موها کاهش یابد فرد دچار ریزش مو شده است. علائم و نشانه های معمول ریزش مو به شرح زیر می باشند:

  • موهای سر به هنگام کشیده شدن کنده می شوند.
  • پس از استحمام موهای زیادی را در موگیر چاه حمام مشاهده کنید.
  • در هنگام بستن و یا شانه کردن مو حجم زیادی مو از سر جدا شود.
  • مشاهده مقدار زیادی موی ریخته شده روی بالشت بعد از خواب شبانه

در صورت مشاهده ریزش مو باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بسیاری از مواقع ریزش مو از نشانه های یک بیماری زمینه ای می باشد.

علائم ریزش مو

عوامل ریزش مو چیست؟

پس از آن که متوجه ریزش مو شدید باید به دنبال عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش آن باشید. ریزش مو معمولا به دلایل زیر ایجاد می شود:

  1. مصرف داروهای خاص: اگر موهای شما به شدت درحال ریزش است پیش از هرکاری باید داروهای خود را مورد بررسی قرار دهید. در بسیاری از مواقع علت ریزش مو داروهایی است که آن ها را مصرف می کنیم. برای این کار بهتر است درمورد ریزش موی خود را پزشک خود مشورت کنید. شایع ترین داروهایی که باعث ریزش مو می شوند داروهای شیمی درمانی و داروهای ضدبارداری می باشند.
  2. ابتلا به بیماری های خاص: یکی دیگر از عوامل ریزش مو ابتلا به بیماری های خاص می باشد. عارضه ریزش مو در بسیاری از بیماری های هورمونی مانند بیماری کم کاری تیروئید شایع است. مراجعه به پزشک متخصص می تواند شما از این موضوع آگاه کند. از علائم کم کاری تیروئید می توان به ضعف و خستگی، چاقی، پف کردن صورت، خشک شدن پوست و … اشاره کرد.
  3. سندرم تخمدان پلی کیستیک: این بیماری در خانم ها اتفاق می افتد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یا پیکوز به دلیل افزایش هورمون های جنسی مردانه مانند تستسترون ایجاد می شود. در صورت بروز این بیماری فرد دچار ریزش مو می شود. برای پیدا کردن عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:مزوتراپی چست؟ معرفی انواع مزوتراپی و ویژگی های آن

دلایل اهمیت جلوگیری از ریزش مو

همانطور که گفته شد ریزش مو از مهم ترین مشکلات در زندگی انسان است که همه روزه روش های مختلفی برای جلوگیری از آن ایجاد می شود. از مهم ترین اقدامات در این مشکل پیدا کردن عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش می باشد. برای این کار بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. ما چرا باید از ریزش مو جلوگیری کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دو علت مهم در این موضوع موثر است که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

  1. جنبه زیبایی: موی سر در بیشتر کشورهای دنیا به نام تاج جوانی شناخته می شود. موهای سر می توانند باعث زیبایی چهره افراد شوند. در صورت ریزش مو زیبایی فرد تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار می گیرد.
  2. جنبه روحی روانی: از دست دادن زیبایی ظاهری می تواند در روح و روان افراد تاثیرات منفی بگذارد. این موضوع برای افرادی که سن کمتری دارند خطرسازتر می باشد. برای مثال ریزش موی یک کودک دبستانی می تواند باعث انزوا و بروز مشکلات روحی در او شود.

دلایل اهمیت جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو با تغذیه

یکی از راه های جلوگیری ازریزش مو مو تغذیه می باشد. زمانی که شما تغذیه مناسبی نداشته باشید موها شروع به ریزش کرده و تراکم خود را تا حد زیادی از دست می دهند. تغذیه مناسب در جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت موهای شما تاثیرگذار می باشند. برای جلوگیری از ریزش مو با تغذیه مناسب باید به دو مورد زیر توجه کافی را داشته باشید:

  1. رژیم غذایی مناسب: متاسفانه بسیاری از مردم در رژیم های غذایی خود افراط کرده و با مصرف نکردن مداوم موادی مانند برنج، گوشت و نان سعی دارند خود را لاغر کنند. برای لاغر کردن باید از رژیم های غذایی غیراصولی دوری کنید و حتما مکمل های ویتامین و پروتئین را در کنار رژیم خود مصرف نمایید.
  2. مصرف مواد مغذی مو: مو از جنس پروتئین بوده و عدم مصرف پروتئین می تواند باعث ریزش آن شود. بنابراین سعی کنید با مواد مغذی مو آشنایی داشته باشید و در رژیم غذایی خود از آن ها به اندازه کافی استفاده کنید. برای مثال مصرف منیزیم و کلسیم که در لبنیات موجود است می تواند تا حد زیادی به تقویت مو کمک کند.

کاهش استرس و جلوگیری از ریزش مو

بسیاری از پزشکان بر این باورند که بیشتر مشکلات و بیماری های انسان از استرس است. در خصوص ریزش مو نیز این موضوع کامل مشخص است و بدون شک از مهم ترین عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش استرس می باشد. دنیای امروز استرس های زیادی دارد و انسان ها در طول روز در معرض این استرس ها قرار دارند. اگر قصد دارید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید بهتر است اول از هرچیز استرس خود را کاهش دهید. برای این کار می توانید از دوستان، خانواده، مشاوران و کلاس های آموزشی کاهش استرس بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره لیزر موهای زائد و روش های آن

موهای خود را نکشید!

همانطور که می دانید پیاز مو داخل پوست سر قرار گرفته است. در بسیاری از مواقع عامل ریزش مو آسیب رسیدن به پیاز مو می باشد. در برخی از مواقع نیز عامل ریزش مو آسیب دیدن ساقه مو می باشد که باعث جدا شدن مو از پوست سر می شود. پزشکان در صورت آسیب فولیکول و پیاز مو ریزش را طاسی دائمی و در صورت آسیب ساقه مو ریزش را طاسی موقت می دانند. در صورت طاسی دائم امکان رشد موها وجود ندارد اما اگر طاسی موقت باشد احتمال رویش مجدد مو بسیار بالا است. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل ریزش مو و جلوگیری از ریزش آن کشیده شدن موها می باشد. مواردی که باعث آُسیب رسیدن به ساقه مو و طاسی موقت می شوند به صورت زیر هستند:

جلوگیری از ریزش مو

  • در صورتی که موهای سر خود را با کش سفت ببندید.
  • آسیب رساند به مو از طریق حرارت مانند سشوار، اتو مو، فر کردن مو و…
  • در صورتی که بیش از حد از حالت دهنده مو و مواد رنگ دهنده به مو استفاده کنید.
  • لوازم آرایشی کم کیفیت می تواند تا حد زیادی در ریزش مو موثر باشد.